HU-studenten halen 17.000 euro op voor Prinses Maxima Centrum

Zo’n 80 eerstejaarsstudenten van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Utrecht (HU) hebben ruim €17.000 geworven voor het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie. Ze organiseerden evenementen als een Carwash en een benefiet-film in Cinemec Ede.

Marjolein van Leeuwen, fondsenwerver bij het Prinses Maxima Centrum, nam op 15 juni de cheque in ontvangst. De studenten organiseerden diverse evenementen. Eén student, Julia Ottevanger, activeerde 85 basisschoolleerlingen van basisschool de Tamboerijn om sponsors te zoeken voor een zwemactie, waaraan het Caribabad in Gorinchem gratis meewerkte. Zo haalde ze bijna €3000 op.

Maatschappelijk bewustzijn

Een evenement organiseren is onderdeel van het nieuwe curriculum van de opleiding Communicatie. Maartje Alma, docent aan Hogeschool Utrecht: “Ik kreeg de opdracht om een vak te ontwikkelen waarbij de competenties plannen en organiseren in de praktijk getoetst worden. Maar ik vond het ook belangrijk dat studenten groeien in hun maatschappelijke bewustzijn – en wat ze daarmee kunnen doen binnen hun vak als communicatieprofessional. Dus heb ik contact gezocht met het Prinses Maxima Centrum. Dat bleek een gouden greep te zijn. De samenwerking was erg verrijkend. Marjolein van Leeuwen gaf een gastcollege waarin ze zich als opdrachtgever presenteerde en studenten een kijkje gaf in het fondsenwervingsvak. Zij daagde studenten uit om een evenement te organiseren waarmee ze niet alleen geld zouden ophalen, maar dat ook paste bij de missie en visie van het Prinses Maxima Centrum.”

Uitdaging

Het streefbedrag was €13.000. Daar gingen de studenten, die met hun acties diverse media haalden, ruim overheen. Alma: “Bij sommige studenten gingen de ogen al glimmen bij de kick-off. Zij ‘vlogen’ direct. Anderen vonden het spannend en twijfelden of ze zoiets konden. Maar met de juiste begeleiding ging uiteindelijk iedereen enthousiast aan de slag. Ik vind het belangrijk dat studenten zichzelf uitdagen. Daarbij hebben ze, naast goede begeleiding, een zekere mate van vrijheid nodig. Vindt een student het erg spannend? Dan ben ik trots als hij de telefoon oppakt en een gratis taart probeert te regelen. Gaat het hem makkelijk af? Dan wil ik dat hij verder gaat tot hij wel in een situatie komt die hij spannend vindt. Als docent moeten we in onze studenten geloven en ze de tools te bieden die ze nodig hebben om op zoek te gaan naar hun uitdaging binnen zo’n opdracht.”

Beoordeling

De studenten worden beoordeeld op de zorgvuldigheid van de opzet van hun evenement, de mate waarop die bij de opdrachtgever past en de creativiteit die ze erin toegepast hebben. Het Prinses Maxima Centrum beloont de studenten die de meeste fondsen geworven hebben met een rondleiding in hun researchlab.

Het Prinses Maxima Centrum

Het Prinses Maxima Centrum wordt op dit moment gebouwd in Utrecht en wil de overlevings- en genezingskansen van kinderen met kanker verbeteren en de kwaliteit van (over)leven bevorderen. Zorg, onderzoek, onderwijs en opleiding worden hier gebundeld in één nationaal centrum.