Hogeschool Utrecht daalt in Elsevier ranking 2017

In het onderzoek van tijdschrift Elsevier naar de beste studies van 2017 neemt Hogeschool Utrecht de zestiende en laatste plaats in op de ranglijst van brede hogescholen. In 2016 nam de HU nog de twaalfde plek in. Het onderzoek van Elsevier is gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) en dus op studenttevredenheid.

Om een ranglijst van hogescholen en universiteiten te maken, kijkt Elsevier naar de antwoorden van studenten op de algemene vraag uit de NSE: Hoe tevreden ben jij over je opleiding in het algemeen? De instelling met de meest gunstige verhouding positieve en negatieve oordelen is de beste. Avans Hogeschool, de Hogeschool Leiden en Christelijke Hogeschool Windesheim maken de top drie uit in de ranglijst van brede hogescholen. De Universiteit Utrecht, Wageningen University en de Technische Universiteit Eindhoven zijn de beste universiteiten in de Elsevier ranking.

Verbetering

Van de 60 beoordeelde opleidingen van de HU zijn er 7 positief beoordeeld, 26 gemiddeld en 27 negatief. De opleiding Journalistiek van de HU is de laagst gewaardeerde opleiding in de Elsevier ranking. De lage positie van de HU komt niet als een verrassing. De resultaten van de NSE, waar Elsevier zich op baseert, zijn al geruime tijd bekend. Ook de Keuzegids HBO 2018 die eerder deze week verscheen, baseert zich voor een groot deel (70 procent) op de NSE. “We verzorgen én vernieuwen onderwijs in een organisatie die aan het ontwikkelen is, dat vraagt veel van ons. Dan hoop je die inzet natuurlijk terug te zien”, aldus collegevoorzitter Jan Bogerd. “Hier kunnen we niet tevreden mee zijn. Het is niet goed voor studenten en de wijze waarop we hen voorbereiden op de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waar zij gewild zijn en die zij met een relatief hoog startsalaris kunnen betreden – maar het effect van een opleiding is nog wat anders dan de tevredenheid over die opleiding”,  aldus Bogerd. “We werken hard aan verbetering en betrekken daar onze studenten in waar mogelijk.”

Lees meer over de Elsevier Best studies 2017.