Hogeschool Utrecht biedt vernieuwende oplossingen voor stedelijke problemen

Hogeschool Utrecht heeft haar bestaande kenniscentra omgevormd, passend bij het nieuwe profiel van de HU: Kwaliteit van leven in een stedelijke omgeving. De vier nieuwe kenniscentra zijn erop gericht om – via onderlinge professionele samenwerking binnen en buiten de HU – met praktijkgericht onderzoek het onderwijs en de beroepenvelden te innoveren en onderscheidende oplossingen te bieden voor maatschappelijke vraagstukken. De HU heeft al haar 35 lectoraten ondergebracht in de nieuw gevormde kenniscentra.

Hogeschool Utrecht is in 2002 als een van de eerste hbo-instellingen in Nederland gestart met praktijkgericht onderzoek. Inmiddels heeft de HU - als University of Applied Sciences - meer dan 40 lectoren en vele onderzoekers, verspreid over 35 lectoraten. Praktijkgericht onderzoek is cruciaal in het hbo om onderwijs en beroepspraktijk te innoveren. Met dit onderzoek worden complexe (maatschappelijke) vraagstukken opgelost samen met en voor de beroepspraktijk. Ook gebruikt de HU dit onderzoek om het onderwijs up-to-date en relevant te houden voor de beroepspraktijk.

Toonaangevende kennispartner

Hogeschool Utrecht heeft met 15 jaar praktijkgericht onderzoek een schat aan ervaring opgedaan. Vanuit deze solide basis wil de HU zich verder ontwikkelen als toonaangevende kennispartner. Onlangs is HU-lector Nadja Jungmann door het Interstedelijk Studenten Overleg uitgeroepen tot landelijk Lector van het Jaar 2017 voor haar baanbrekende en gezaghebbende onderzoek op het terrein van schuldenproblematiek. Het is voor de tweede maal sinds 2010 dat een lector van de HU is uitgeroepen tot Lector van het Jaar.

De hogeschool werkt intensief samen met partners op het Utrecht Science Park en in de Utrechtse regio. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de succesvolle pre-bachelor ICT voor vluchtelingstudenten, samen met gemeente Utrecht, het UAF en AFAS Foundation; de samenwerking met UMCU en ProtoSpace voor medisch 3D-printen; een nieuw lectoraat kinderoncologie samen met het Prinses Máxima Centrum en de oriëntatie op de vorming van een Associate Degreee Academy in HU Amersfoort voor een betere aansluiting van het mbo op het hbo in afstemming met de regionale arbeidsmarkt. Om de ambities van de Hogeschool Utrecht (HU) met praktijkgericht onderzoek gestalte te geven heeft de HU voor de nieuwe kenniscentra vier zeer ervaren en inspirerende lectoren benoemd tot directeur. Het betreft Elly de Bruijn, Kenniscentrum Leren en Innoveren; Lia van Doorn, Kenniscentrum Sociale Innovatie; Cyrille Krul, Kenniscentrum Gezond en Duurzaam Leven en Gerrita van der Veen, Kenniscentrum Economisch Sterke en Creatieve Stad.

Anton Franken, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Utrecht: “De HU heeft met praktijkgericht onderzoek een naam hoog te houden in Nederland. We luiden een nieuwe fase in met onze thematische kenniscentra. De gekozen thematiek geeft aan met welke bril wij kijken naar de problematiek in de stedelijke omgeving. Samen met de beroepspraktijk en de (Utrechtse) samenleving realiseren wij onze vernieuwingen. Wij zijn heel blij dat Elly, Lia, Cyrille en Gerrita hun nieuwe rol van directeur kenniscentrum willen vervullen. Wij hebben er vertrouwen in dat zij met hun lectoren en onderzoekers in samenwerking met docenten, de beroepspraktijk en maatschappelijke partners weten te inspireren en te enthousiasmeren en onderling weten te verbinden.

Foto: De directeuren van de nieuwe thematische kenniscentra van Hogeschool Utrecht. Vlnr: Cyrille Krul, Lia van Doorn, Elly de Bruijn, Gerrita van der Veen. Bron: Hogeschool Utrecht, Ed van Rijswijk.

Bijlage: Profielen directeuren nieuwe kenniscentra