DLO Digitale Inclusie

Vijftien tot twintig procent van de studenten in Nederland heeft een ondersteuningsbehoefte. Vaak sluiten digitale leeromgevingen slecht of niet aan op hun behoeften. Hoe kunnen we deze omgevingen aanpassen om deze groep een betere leerervaring te geven?

Doel

In 2024 willen we in co-design sessies samenwerken met (neurodivergente) softwareontwikkelaars, (neurodivergente) docenten en neurodivergente studenten om digitale onderwijsapplicaties te verbeteren voor neurodivergente gebruikers. Het resultaat zou een toolbox zijn met richtlijnen voor docenten en ontwikkelaars. Hierdoor zal het onderwijs verrijkt worden door een inclusievere en toegankelijkere leeromgeving te creëren en focus geeft voor ‘leven lag ontwikkelen’, wat de leerervaring en resultaten van studenten aanzienlijk verbetert. Tegelijkertijd zal het de werkervaring van neurodivergente docenten ondersteunen en verbeteren. 

Wij hebben al 3 groupsinterviews gehouden met de verschillende stakeholders en zijn nu aan het opzet voor de co-design sessies vanaf September. 

Korte termijn:
Het bieden van informatie en (zelf-) oplossingen bij het gebruik van digitale middelen waarmee de HU digitaal inclusief onderwijsaanbod kan ontwikkelen voor studenten en docenten uit het neurodiversiteitsspectrum, en om de werk- en leerervaring voor hen inclusiever te maken. Ook geven we advies aan (neurodiverse) docenten over hoe ze hun onderwijs neuro-inclusiever kunnen maken. 

Middellange termijn:
Neuro-inclusief netwerk: Een learning community en onderzoeksagenda voor meer neuro-inclusief ontwikkelen met de software-industrie, hogescholen, universiteiten en (privé en openbare) bedrijven om het onderwerp neurodiversiteit in het onlineonderwijs meer aan het licht te brengen.  

Lange termijn:
Ontwikkelen van een toolbox (richtlijnen) voor (neurodiverse) docenten en softwareontwikkelaars.  Samenwerking met TLN en andere stakeholders van de HU, om een trainingscursus te creëren voor docenten om meer neuro-inclusief te worden en zich bewust te worden van verschillende behoeften in deze digitale werk- en leeromgeving in navolging van de HEO-slogan: een ‘mindset over inclusiviteit is belangrijk’ voor iedereen.

Resultaten

Als resultaat van diverse onderzoeksactiviteiten in fase 1 zijn behoeftenpaletten ontwikkeld. Deze visuele ondersteuning, inclusief persona's en video's, faciliteert gesprekken met curriculumontwikkelaars om actie te ondernemen voor meer inclusieve digitale leeromgevingen. Ook is er een rapport opgesteld van fase 1. hieronder vind je verschillende video's die uit het onderzoek opgeleverd zijn.

Video - Digitale inclusie binnen de HU

 

Video - ADHD en digitale leeromgevingen

Video - ASS en digitale leeromgevingen

 

Video - Dyslexie en digitale leeromgevingen

Looptijd

01 september 2022 - 31 december 2024

Projectnieuws en evenementen

Aanpak

Door literatuuronderzoek, groepssessies, interviews en gesprekken met HU-studenten, expertonderzoekers en studentenbegeleiders, zijn obstakels in de informatievoorziening voor 3 neurodiverse subgroepen geïdentificeerd. Deze inzichten zijn gebundeld als advies voor ontwikkelaars. Een vergelijkbare aanpak volgt met de curriculumontwikkelaars.

Impact

Door de beroepsproducten zichtbaar, tastbaar en inzetbaar te maken, zullen curriculumontwikkelaars, webbeheerders en docentenbeter in staat zijn om te werken aan digitale leeromgevingen die sociaal rechtvaardig, educatief en inclusief zijn.

Betrokken HU-onderzoekers

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Machil Deinum

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organisaties in Digitale Transitie