Promotieonderzoek: Begeleiding van studenten op de werkplek

Student fysiotherapie aan het werk met een patiënt

Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Toch weten we weinig over hoe praktijkopleiders het leren van studenten op de werkplek ondersteunen. In dit promotieonderzoek wordt de begeleiding van studenten tijdens stages onderzocht.

Doel

Om studenten goed te begeleiden tijdens hun stages, is het belangrijk om beter te begrijpen hoe het leren op de werkplek wordt gefaciliteerd. Pedagogisch-didactische praktijken zijn de verschillende activiteiten en interacties die bedoeld zijn om studenten te helpen leren terwijl ze aan het werk zijn. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat praktijkopleiders aan studenten uitleg geven, vragen stellen of op andere manieren hulp bieden tijdens taken. Deze praktijken zijn altijd aangepast aan de specifieke context van de werkplek.

Dit promotieonderzoek gaat over het begrijpen van hoe studenten worden begeleid op de werkplek, specifiek in de gezondheidszorg. Met de inzichten hopen we bij te dragen aan het bevorderen van het leerproces van studenten tijdens stages.

"Als praktijkopleiders en studenten voorbij de intuïtie komen, komt werkplekleren verder"

Lieke Ceelen
Onderzoeker

Resultaten

• Ceelen, L. (2024). Pedagogic practices in healthcare placements. Unravelling the dynamics of facilitating workplace learning [Proefschrift]. Lees de Nederlandse samenvatting van het proefschrift.

Ontvang je graag een digitaal of gedrukt exemplaar van het proefschrift, laat dan je gegevens achter via dit formulier.

• Ceelen, L., Khaled, A., Nieuwenhuis, L., & De Bruijn, E. (2023). Pedagogic practices in the context of students’ workplace learning: a literature review. Journal of Vocational Education & Training, 75(4), 810-842. https://doi.org/10.1080/13636820.2021.1973544
  • Ceelen, L., Khaled, A., Nieuwenhuis, L., & De Bruijn, E. (2023). Understanding students’ participation in physiotherapy and nursing work settings. Advances in Health Sciences Education, 28, 65-85. https://doi.org/10.1007/s10459-022-10142-6
  • Ceelen, L., Khaled, A., Nieuwenhuis, L., & De Bruijn, E. (2023). Pedagogic strategies of supervisors in healthcare placements. Medical Teacher, 46(3), 406-413. https://doi.org/1 0.1080/0142159X.2023.2256960
  • Ceelen, L., Khaled, A., Nieuwenhuis, L., & De Bruijn, E. (ingediend). Agency in workplace learning: Supervisor-student dynamics in a physiotherapy placement

Looptijd

01 september 2016 - 07 juni 2024

Aanpak

Het promotieonderzoek omvat een systematische review en empirisch onderzoek in stagepraktijken van hbo-studenten verpleegkunde en fysiotherapie. Het proefschrift bestaat uit zes hoofdstukken waarvan vier hoofdstukken zijn gepubliceerd als wetenschappelijke artikelen.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Impact voor het onderwijs

Dit promotieonderzoek heeft geleid tot de volgende aanbevelingen voor het onderwijs:

• Stimuleer praktijkopleiders om bewust te zijn van hun handelen en om verschillende begeleidingsstrategieën te overwegen en in te zetten, zoals a) laten zien, b) stimuleren van participatie en c) toevertrouwen.
  • Help studenten om zich voor te bereiden op een actieve rol tijdens stages door strategieën in te zetten zoals a) leerbereidheid tonen, b) onderhandelen over participatie en c) autonomie nemen.
  • In stagegesprekken kunnen docenten, praktijkopleiders en studenten expliciet met elkaar bespreken en monitoren of de werkplek voldoende mogelijkheden biedt om actief en samen met anderen te leren.

Samenwerking met kennispartners

Het promotieonderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Open Universiteit.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Lieke Ceelen

• Promovendus