Heb jij je pabo-diploma en wil je de vakken rekenen/wiskunde, Nederlands en vakken uit de profielkeuze geven in de onderbouw van vmbo basis-kader? Met dit traject haal je de bevoegdheid 'groepsleerkracht vmbo-onderbouw basis/kader', zodat je mag lesgeven in de eerste twee leerjaren van het vmbo basis en kader.

Subsidie

Momenteel is de subsidie beëindigd. Begin 2024 verwacht de Tweede kamer een nieuw besluit te nemen. Informatie hiervover vind je op subsidie korte scholingstrajecten VO.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Startmoment 11 september
Lesdata Zodra de data bekend zijn, worden deze gecommuniceerd na inschrijving. Het zijn 15 verplichte bijeenkomsten op woensdagmiddag van 13.00-17.00 uur.
Studie-investering 16 uur per week

€ 4800 (vrij van btw)

Deelnemers Minimaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, HU locaties
Diploma Certificaat bevoegd lesgeven in de onderbouw van het vmbo-basis/kader

Opleidingsinhoud

Het traject bestaat uit de volgende onderdelen: algemeen pedagogisch/didactisch handelen gericht op leerlingen onderbouw vmbo; vakinhoud en vakdidactiek van Nederlands, rekenen/wiskunde en naar keuze een profieldeel (Mens & Maatschappij, Mens & Natuur of Engels). Je breidt dus je vakkennis en didactische vaardigheden uit en bouwt voort op wat je tijdens de pabo en in de praktijk al hebt geleerd.

Je leert op verschillende manieren, dankzij blended learning: een passende combinatie van zelfstudie, leerteamleren, digitale omgeving, workshops en werkplekleren/stage. Door de verschillende werkvormen leer je snel nieuwe kennis toepassen. Gedurende dit traject kom je twaalf keer samen op de hogeschool op woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, verspreid over zes maanden.

• Behalen van bevoegdheid 'Groepsleerkracht onderbouw vmbo'.
  • Bevoegdheid voor de vakken rekenen/wiskunde, Nederlands en vakken uit de profielkeuze.
  • Bevoegdheid voor de onderbouw (eerste twee leerjaren) vmbo basis-kader.

Toelating

Dit traject is bedoeld voor pabo-gediplomeerden (en PA) die werkzaam zijn in de onderbouw vmbo basis-kader en VSO. De student moet een contract hebben op een vo-school en lessen geven op vmbo basis-kader jaar 1 en/of 2.

Docenten

De docenten van deze leergang zijn verbonden aan de HU lerarenopleidingen en zijn bekend met het vmbo-onderwijs.

Na deze opleiding

Je sluit de opleiding af met een assessment, waarna je bevoegd les kunt geven in de onderbouw vmbo basis-kader. Je bent dan flexibeler inzetbaar als docent en kunt met nieuwe groep jongeren aan de slag.

Je verdiept je kennis en versterkt je pedagogisch/didactisch handelen gericht op leerlingen onderbouw vmbo. Je bouwt voort op wat je tijdens de pabo en in de praktijk al hebt geleerd.

Het certificaat dat je haalt geeft je een bevoegdheid voor de eerste twee leerjaren van het vmbo basis en kader. Hiermee ben je flexibeler inzetbaar en dus aantrekkelijker voor werkgevers in het onderwijs.

Overige informatie

Dit opleidingstraject kost € 4800. Momenteel is de subsidie beëindigd. Begin 2024 verwacht de Tweede Kamer een nieuw besluit te nemen. Informatie hierover vind je op subsisdie korte scholingstrajecten VO.

Je bent als pabo-gediplomeerde (en PA) werkzaam in de onderbouw vmbo basis-kader of  VSO.

Waarom DE LEERGANG Groepsleerkracht Onderbouw VMBO VOLGEN bij de HU?

• Blended learning

Blended learning, waarvan een belangrijk deel via zelfstudie, digitale omgeving, leerteamleren en werkplekleren.

• Helder studietraject

Studietraject van zes maanden (exclusief vakantieperiodes).

• Meerdere lesdagen

Twaalf contactmomenten op het opleidingsinstituut, op woensdag of vrijdag.

Direct Contact

Bureau Assessment & Validering

Voor vragen over assessments:

Centrum Archimedes

Voor vragen mbt inschrijving: