Zorg bij heup en knieartrose wordt vaak afgestemd op de individuele patiënt

Huisartsen, fysiotherapeuten en orthopeden stemmen hun zorg vaak af op de individuele patiënt met heup- en knieartrose. Maar er is nog verbetering mogelijk, door meer combinaties van behandeling aan te bieden en door interventies nog beter toe te spitsen op specifieke patiëntengroepen, zo blijkt uit promotieonderzoek van Di-Janne Barten, onderzoeker aan Hogeschool Utrecht.

Huisartsen proberen meestal eerst minder ingrijpende behandelingen, bij patiënten met artrose, voordat ze ‘zwaardere’ behandelingen inzetten, blijkt uit Bartens proefschrift. Huisartsen kiezen bijvoorbeeld vaker voor leefstijladviezen en het voorschrijven van onstekingsremmers, dan voor een verwijzing voor fysiotherapie of een verwijzing voor een gewrichtsvervangende operatie door de orthopeed. Huisartsen en fysiotherapeuten bieden echter zelden alle niet-operatieve behandelopties aan voordat een patiënt wordt doorverwezen.

Afgestemd op de patiënt

Er zijn grote verschillen tussen patiënten met artrose. Bijvoorbeeld in de oorzaak en het beloop van de aandoening. De huidige richtlijnen voor niet-operatieve artrosezorg geven vrijwel geen handvatten aan zorgprofessionals om met deze grote verschillen tussen  artrosepatiënten om te gaan. Toch blijkt uit het proefschrift dat fysiotherapeuten en oefentherapeuten hun behandeling al op verschillende subgroepen binnen de grote groep patiënten met knieartrose afstemmen.

Artrose

Heup-/knie artrose wordt in de volksmond vaak aangeduid met ‘gewrichtsslijtage’. Als gevolg van de vergrijzing zal het aantal mensen met artrose fors toenemen de komende jaren. Om die groeiende groep mensen goede zorg te kunnen blijven bieden is er een grote behoefte aan effectieve en efficiënte zorg. Het bieden van ‘zorg op maat’ of ‘gepersonaliseerde zorg’ zou hier op een oplossing voor kunnen zijn.

Di-Janne Barten werkt als onderzoeker bij Hogeschool Utrecht, lectoraat Innovatie van Beweegzorg en promoveerde op 24 mei aan de Universiteit Utrecht.