Who 's the boss?

Wil je weten hoe data en artificial intelligence (AI) jouw vakgebied beïnvloeden? Leren welke kansen en obstakels er voor jou liggen? En wil je hiernaast jouw oude studiegenoten, docenten en opleiding bezoeken in ons spiksplinternieuw schoolgebouw op het Utrecht Science Park? Zet dan donderdag 13 februari in je agenda.

Would you prefer this information in English?

Check out the English page

Onder het thema Who’s the boss? beloven we je niet alleen een inhoudelijke, maar ook een gezellige avond speciaal voor jou als oud-student van de volgende opleidingen: Communicatie, Communication and Multimedia Design (CMD), Creative Business (CB - voorheen International Communication and Media - ICM) Digitale Media & Communicatie en Journalistiek.

Zes deskundigen delen de laatste inzichten op het gebied van AI & Data. De topics zijn 'AI and ethics', 'How AI drives creative business as a professional field', 'Creativiteit als sleutel voor de toekomst', ‘Datapraktijken in kaart: hoe de nieuwe mogelijkheden ons vak kunnen verrijken’, 'Robots op de redactie' en ‘Wat doet een journalistieke Infographicmaker in godsnaam op de Zuidas?’.

Hieronder vind je meer informatie over de workshops.


Praktische informatie

Tijd

Van 18.30 - 22.00 uur

Programma

  • 18:30 - 19:00 Informele ontvangst gasten
    Centrale hal, Heidelberglaan 15 met hapje en drankje
  • 19:00 - 19:30 Openingsspeech Nicolle Lamerichs
    Hoorcollegezaal, begane grond
  • 19:30 - 20:30 Gasten volgen workshop naar keuze
    Diverse lokalen
  • 20:30 - 22:00 Borrel / netwerken
    Centrale hal

Locatie

Hogeschool Utrecht: Heidelberglaan 15, 3584 CS Utrecht Science Park

Contact

alumni-event@hu.nl


Workshops Who's the boss? AI & Data or you?

Hieronder vind je een uitgebreide beschrijving van de workshops. Na registratie voor het Alumni-event, sturen we je een uitnodiging om je voorkeur aan te geven. Wees er snel bij want vol is vol!

Nicolle Lamerichs – Senior Lecturer at Creative Business HU | Qualitative Researcher | Critic 

Automation changes work life dramatically in terms of flow, collaboration and efficiency. Your new colleague might be a narrow AI, rather than a human. However, algorithms are not neutral tools, but amplify our data, which can contain biases and construct new hierarchies. How do we level the playing field for AI, and create “algorithmic literacy” in our jobs? 

 

Nathalie Brähler – Head of Development / Lecturer Creative Business HU 

How does AI change and drive creative business as a professional field?  Where is AI mostly used now and where it still is in the pioneering phase? AI promises to do the 'donkey work, the mundane tasks' but is this actually the case or will we lose valuable jobs?

 

Juup de Kanter – Inspirator, Creator and Facilitator | Lecturer Concept Development and Creativity bij Communicatie HU 

Creativiteit en flexibiliteit als sleutel voor de toekomstbestendige communicatie professional. 
Met haar energie en enthousiasme helpt Juup Laarman-de Kanter organisaties bij het realiseren van impactvolle ontmoetingen en het behalen van hun doelstellingen door het inzetten van creativiteit. Zij is al meer dan tien jaar één van de weinige gecertificeerde trainers lateraal denken. Door haar haast onuitputtelijke set aan tools en praktische oefeningen biedt Juup een passend en verrassend programma met naast energie voor de groep ook ruimte voor individuele groepsleden.

 

Koen van Turnhout – Lectoraat Human Experience and Media Design HU 

Data en AI spelen een steeds grotere rol in de praktijk van communicatieprofessionals en ontwerpers. Geen meeslepend verhaal over het aanstaande digitale paradijs, maar een praktische workshop waar je lekker aan de slag gaat met je eigen vak. Met een blik op de toekomst, maar wel met beide benen op de grond.

Jasper Bunskoek & Wouter van Dijke - RTL Nieuws Dataredactie | Developers Editorial Robot ADAM 

Huh, een robot op de redactie? Ja hoor. RTL nieuws heeft er een. Hij heet Adam en schreef 2400 verhalen over misdaadcijfers, voor iedere woonplaats in Nederland één. Klinkt handig, maar is dit wat we willen? Of betekent dit het einde van onze banen? Datajournalisten Jasper Bunskoek en Wouter van Dijke van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws stonden aan de wieg van Adam.

Kim Raad - Visual information designer / Legal designer bij Stibbe

Kim Raad werkte jarenlang als infographicmaker bij de Volkskrant. Maar nu zet ze haar visuele vaardigheden in op de Zuidas bij advocatenkantoor Stibbe. Kim visualiseert complexe data en gegevens om ze inzetbaar te maken voor legal cases. En dat werkt.

Deel dit evenement