Symposium Leraar waar sta je voor - afgelast

Docente met 3 kleine kinderen

Het symposium ‘Leraar waar sta je voor’ is afgelast in verband met de maatregelen ter bestrijding van de uitbraak van het coronavirus. Alle evenementen bij de HU met meer dan 100 personen worden tot en met 31 maart 2020 afgelast.

Hieronder de tekst zoals die op deze pagina te vinden was voordat het evenement werd afgelast.

Het (basis)onderwijs is veel in het nieuws. Leerkrachten raken overbelast en moeten vaak lastige keuzes maken. Het gaat om prioriteiten stellen, maar ook om de vraag wat het doel van (goed) onderwijs is. Wat drijft je en hoe houd je dat vast? Hoe motiveer je jouw keuzes voor ouders, inspectie, leerlingen en collega’s? Een symposium waarin we willen inspireren, uitdagen en vooral het goede willen uitlichten dat in onderwijs gebeurt.

Het lectoraat Normatieve Professionalisering (NP) van de Hogeschool Utrecht ontwikkelt werkvormen en instrumenten om dieperliggende drijfveren en motivaties inzichtelijk in gesprek te brengen. Tijdens dit symposium presenteren we een nieuw werkvormenboek, waarin kort de relatie tussen een persoonlijke levensoriëntatie en de professionele identiteit wordt uitgelegd. Alle deelnemers ontvangen het werkvormenboek. En hoe je deze relatie via spel en werkvormen zowel in teamverband als alleen verder kunt uitwerken. Alle deelnemers ontvangen het werkvormenboek.

13.30-14.00

Inloop

14.00-14.45

Presentatie boekje “Leraar, waar sta je voor?”

15.00-17.00

Twee inspiratierondes (keuze uit 5 inspiratie-sessies)

  • Good practice: waarderend schoolleiderschap
    (door BartJan Commissaris, schoolleider in Amsterdam)
  • Socratisch gesprek: Wat is goed onderwijs?
    (door Cok Bakker, lector normatieve professionalisering
    Hogeschool Utrecht)
  • Professionele motivatie, in woord en verbeeld
    (door Helma de Rooij, docent Teaching & Learning 
    Network HBO Hogeschool Utrecht
  • Creatief: dieperliggende waarden in beeld brengen
    (Gerard Braakhuis, docent beeldende vorming 
    Hogeschool Utrecht)
  • Teamwork: op verhaal komen
    (door Edwin van der Zande, docent en onderzoeker in 
    waardenbewuste professionalisering
    Hogeschool Utrecht

17.00-18.00

Napraten onder het genot van hapje en drankje

Inspiratierondes

BartJan Commissaris, schoolleider in Amsterdam, laat zien hoe ‘waarderend schoolleiderschap’ eruit kan zien. Door middel van actuele casussen met veel eigen inbreng ervaar je in dit uur wat je als schoolleider of als teamlid in de volgende teamvergadering kunt doen.

Cok Bakker, lector normatieve professionalisering Hogeschool Utrecht, brengt je in één uur door middel van  een socratische gesprekstechniek bij verschillende perspectieven op “goed onderwijs”. Een oefening waarbij je elkaar nodig hebt om tot dieper inzicht te komen.

Helma de Rooij, docent Teaching & Learning Network HBO Hogeschool Utrecht, laat je vanuit verschillende perspectieven ervaren hoe jouw motivatie voor het onderwijs gevormd wordt. Het hogere doel van onderwijs zichtbaar maken is het kompas voor het ontwerpen van goed onderwijs!

Gerard Braakhuis, docent beeldende vorming Hogeschool Utrecht, begeleid je in art-based learning. Het is een creatieve methode om via een kunstwerk een ander perspectief op je werk te krijgen. Wat zijn de dieperliggende drijfveren die zich niet altijd zo makkelijk laten vangen?

Edwin van der Zande, docent en onderzoeker in waardenbewuste professionalisering Hogeschool Utrecht, introduceert enkele pas ontworpen werkvormen om je te ondersteunen in reflectie op professionele identiteit. Werkvormen die je alleen en in teamverband kunt doen. Morgen al!

Datum: woensdagmiddag 18 maart 2020
Tijd: 13.30 tot 18.00 uur
Locatie: Hogeschool Utrecht, Padualaan 97, Utrecht Science Park

Aanmelden

Meld je direct gratis aan voor het Symposium Leraar, waar sta je voor?

Contact

Lectoraat Normatieve Professionalisering Hogeschool Utrecht - lnp@hu.nl of
Edwin van der Zande 06-81529685 edwin.vanderzande@hu.nl

Deel dit evenement