Studenten voeren Health Checks uit bij Gemeente Utrecht

Vierdejaars student Huidtherapie Andrea Bandstra deed samen met zo’n 40 studenten en docenten Health Checks op locaties in de gemeente Utrecht in het kader van de Utrechtse Week van de Gezondheid. “Dit is een leuke manier om je kennis te testen en over te brengen aan anderen.”

Andrea Bandstra: “We mochten Health Checks uitvoeren op het Stadskantoor. Vanaf de elfde verdieping hadden we een mooi uitzicht over Utrecht. Alle ambtenaren die in het Stadskantoor werken, konden bij ons terecht voor een Health Check. De disciplines Fysiotherapie, Huidtherapie, Tandprothetiek, Mondzorgkunde, Oefentherapie Cesar en Oogzorg waren aanwezig. Zo stonden we goed vertegenwoordigd met 22 studenten klaar om op elk gebied aan de werknemers een check uit te kunnen voeren. De studenten van Oogzorg hadden het erg druk met het afnemen van verschillende tests om iets te kunnen zeggen over de gesteldheid van de ogen. Deelnemers kregen een passend advies mee naar huis en werden in sommige gevallen doorverwezen naar de HU-klinieken. Bij Mondzorgkunde konden deelnemers terecht voor hun vragen over het schoon houden van het gebit. De studenten hadden genoeg materialen meegenomen om de deelnemers te laten zien hoe je het beste kunt poetsen - "Tandenborstel schuin op het tandvlees zetten, niet te hard drukken en vasthouden als een pen!" Verder gaven ze adviezen over wat je kunt gebruiken om ook tussen je tanden te reinigen. De studenten van Oefentherapie Cesar gingen bij ambtenaren langs op hun werkplek. Zo konden ze een passend houdings- en werkadvies geven waar de deelnemers gelijk mee aan de slag konden.”

Meer patiënten bijgekomen

“Ik vond het erg leuk om mee te doen aan de Health Checks. Je krijgt op deze manier de kans om je ervaringen in het geven van adviezen uit te breiden. Wat ook leuk is, is dat je niet weet waarvoor iemand komt. Je komt op één dag zoveel verschillende mensen tegen met verschillende vragen. Dit is een leuke manier om je kennis te testen en over te brengen aan anderen. Je kunt de deelnemers positieve motivatie meegeven”, aldus Bandstra “Ook draagt het bij aan het vergroten van de interesse voor je discipline en zo ook voor de opleidingen op de HU en het HU GEZOND&WEL Centrum. Het lijkt erop dat er door deze week meer patiënten in het HU GEZOND&WEL Centrum zijn bijgekomen. Voor iedereen een echte win-win situatie dus!”