Studenten HU bespreken duurzaamheid met jongeren tijdens Climate Planet

Hoe betrek je zoveel mogelijk jongeren bij het thema duurzaamheid? Van 6 oktober t/m 3 november staat de spectaculaire, reizende tentoonstelling Climate Planet over het klimaat op het Jaarbeursplein in Utrecht. In het project ‘Duurzaam in je bol’ van Academie van de Stad bespreken veertig studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde van de Hogeschool Utrecht de film die bij de tentoonstelling hoort met zoveel mogelijk jongeren van middelbare scholen. Zo worden ze aan het denken gezet: wat kunnen zij zelf doen tegen de klimaatverandering?

De tentoonstelling Climate Planet behelst een 20 meter hoge wereldbol op het nieuwe Jaarbeursplein in Utrecht. Climate Planet biedt een ongekend indrukwekkend beeld van de aarde. In een ruimtereis word je meegenomen van de Big Bang tot in de verre toekomst. De 360 graden film toont de urgentie van klimaatverandering en biedt inspiratie voor een duurzame toekomst. Een maand lang wordt samen met bedrijven en organisaties in de bol allerlei activiteiten georganiseerd rondom de Global Development Goals: 17 werelddoelen die door de VN zijn opgesteld om een einde te maken aan klimaatverandering, extreme armoede en ongelijkheid.

Jongeren zijn de toekomst

De gemeente Utrecht ziet jongeren als de toekomst en vroeg Academie van de Stad daarom een project met studenten op te zetten om de tentoonstelling aantrekkelijk te maken voor jongeren. Dat deed Academie van de Stad, samen met een enthousiaste docent en studenten van de lerarenopleiding Aardrijkskunde van Hogeschool Utrecht. Zo ontstond het project ‘Duurzaam in je bol’. 40 studenten bezoeken de tentoonstelling met zoveel mogelijk jongeren en bespreken de film: wat vonden ze ervan, wat nemen ze eruit mee en hoe kun je nu eigenlijk zelf in het dagelijks leven bewust zijn van duurzaamheid en je eigen handelen? Ook de studenten bedenken wat zij zelf kunnen doen aan klimaatverandering en geven tips aan medestudenten.

Deens initiatief

De Climate Planet wordt georganiseerd door Utrecht4GlobalGoals in samenwerking met de gemeente Utrecht, de Deense initiatiefnemers Global Citizens, bedrijven en vele organisaties. Het project ‘Duurzaam in je Bol’ van Academie van de Stad is een van de activiteiten die rondom Climate Planet wordt georganiseerd.

Bron: Academie van de Stad