HU wil leading worden in People Analytics

14-02-2017

People analytics is de toepassing van big data in HR. Binnen organisaties begint deze benadering van HR-vraagstukken een hoge vlucht te nemen. Sjoerd van den Heuvel, hoofddocent aan het instituut voor Arbeid en Organisatie van de HU, werkt nu binnen zijn instituut aan een doortimmerd assortiment op dit vlak. Mogelijk zelfs een masteropleiding, de eerste in Nederland.

De big data-beweging heeft haar intrede gedaan op allerlei gebieden binnen organisaties: klantanalyse, financiële analyse, managementinformatie. Ook op het grensvlak van arbeid en organisatie kan big data een belangrijke rol spelen, want ook daar kunnen door analyse van grote hoeveelheden data trends en relaties zichtbaar worden die ‘met het blote oog’ niet te zien zijn. Daarmee kan een slimmer HR-beleid gevoerd worden. Steeds meer organisaties zetten people analytics in. Maar in Nederland wordt het nauwelijks onderwezen. Dr. Sjoerd van den Heuvel gaat daar met zijn collega´s verandering in brengen. De komende jaren gaat hij samen met het Instituut voor Arbeid en Organisatie van Hogeschool Utrecht een compleet pakket opleidingen opzetten over het onderwerp. In het volgende academische jaar gaat een volledig nieuwe deeltijdopleiding HRM van start, met daarin een module van 30 EC over people analytics. In september 2017 start tevens een people analytics basisopleiding voor professionals. In 2019 gaat vervolgens -mits er goedkeuring van de overheid komt-  de eerste master in people analytics in Nederland van start.

Van den Heuvel is specialist in dit onderwerp. Hij is als docent verbonden aan de opleiding HRM van Hogeschool Utrecht en als onderzoeker aan het lectoraat Organiseren van Verandering in het publieke domein. Als wetenschapper reist hij de hele wereld af om congressen te bezoeken en gastcolleges te geven. Eind januari bijvoorbeeld verzorgde hij een module over people analytics op de FHR school of business in Suriname. “Voor ons is people analytics niet zozeer een kwestie van statistiek, maar eerder een denkkader, een manier van doen”, zegt Van den Heuvel. “Rond big data in HR wordt vooral onderwezen op het gebied van ken- en stuurgetallen, KPI’s, en soms de statistische methodes die je daarop kunt loslaten. Voor ons is dat maar een deel van het verhaal. De kracht van people analytics kan pas goed benut worden in een holistische benadering.” 

Die benadering reikt veel verder dan de efficiëntieverbetering waaraan vaak gedacht wordt als het over big data gaat. “Economisch profijt alléén is niet houdbaar in de 21ste eeuw. Succesvolle inzet van people analytics moet drie doelen dienen: het welzijn van de medewerker, maatschappelijk welzijn en de effectiviteit van de organisatie.” Vervolgens is het niet zomaar een kwestie van de beschikbare data lukraak analyseren. “Zoals in alle analyseprocessen geldt ook hier: ‘garbage in, garbage out’. Je moet een doordachte en strategisch relevante vraag formuleren, de juiste databronnen aan weten te boren en daarop de juiste analyses weten uit te voeren. Vervolgens moeten die analyses juist worden geïnterpreteerd en ook nog in een overtuigend verhaal worden gepresenteerd. Pas dan kun je people analytics echt succesvol toe gaan passen.”

In contrast daarmee wordt er in Nederland vaak ingezet op het verfijnen van de metrics: wat feitelijk niets minder en niets meer zijn dan geaggregeerde data, denk aan gemiddelden of ratios. Van den Heuvel: “De vraag wat al die KPI’s nu eigenlijk zeggen wordt zelden gesteld. Wat betekent het als je medewerkers gemiddeld een 6,5 geven voor tevredenheid? Levert hogere tevredenheid onder medewerkers bijvoorbeeld hogere klanttevredenheid of hogere productiviteit op? Om dat te kunnen vaststellen zul je relaties moeten gaan leggen. In de woorden van people analytics-pionier John Boudreau van de University of California: we moeten ons ‘aan de andere kant van de muur’ begeven. Alleen door relaties te leggen en voorspellende analyses te doen, kunnen we ontdekken welke drivers er zijn voor het succes van een organisatie, het welzijn van medewerkers en het maatschappelijke welzijn.” 

Deze benadering wil Van den Heuvel uitdragen in de opleidingen die nu vorm krijgen. Vanuit zijn instituutsdirecteur Eva Reuling krijgt hij alle steun: “Wij geloven in de potentie van technologie en big data op het grensvlak van arbeid en organisatie. Niet toevallig is Arbeid en Organisatie ook de naam van ons instituut. Deze ontwikkeling is cruciaal, binnen enkele jaren staat het bedrijfsleven te springen om hbo-professionals die zowel breed als diep inzicht hebben in de kracht én de valkuilen van people analytics. Die gaan wij opleiden. In het curriculum zit veel meer dan statistiek. We kijken naar alles wat er in de praktijk bij komt kijken, van ethiek, privacyvraagstukken, arbeidsrecht en strategisch adviseurschap tot IT-architectuur en visualisatiesoftware. De komende jaren komt daar een bottleneck aan. Die willen wij ondervangen. Onze ambitie is om leidend te worden in het onderwijs op people analytics in Nederland.”

 

Foto: Martine Berendsen Photography

Lees hier meer over de nieuwe cursus People Analytics

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten