HU-docenten leiden vluchtelingen in Kenia op

09-12-2016

Docenten van Hogeschool Utrecht zijn zes dagen in het vluchtelingenkamp in Kakuma, Kenia, om middelbare schooldocenten op te leiden. Daarna worden de leraren in opleiding nog een half jaar op afstand begeleid. Inge Blauw, programmamanager onderwijsinnovatie: “We hebben veel ervaring met en zijn goed in blended lesgeven. Ik vind het onze maatschappelijke plicht om dat breed in te zetten.”

docent studenten kakuma

Het vluchtelingenkamp in Kakuma telt zo’n 200.000 mensen, vergelijkbaar met tweederde van de populatie van de stad Utrecht. Deze vluchtelingen uit Sudan, Somalië, Ethiopië, Burundi, Congo, Eritrea, Uganda en Rwanda vormen al jarenlang een leefgemeenschap. Iets meer dan de helft van de inwoners van de inwoners is kind en zij hebben leerplicht. Maar er zijn te weinig docenten om dit te faciliteren. Blauw: “We weten van zo’n 65 mensen dat zij high school-niveau hebben en les geven, maar zij zijn niet opgeleid tot docent. Deze mensen geven les aan honderd tot tweehonderd kinderen.” Vier docenten van Hogeschool Utrecht, Nicole Reith, Stephanie Edwards, Frans Kriger en Hans van Bergen, trainen deze groep mensen de komende tijd op onderwijsvaardigheden, ontwerp van nieuw onderwijs en gebruik van een platform waarmee ze zelf onderwijs op afstand kunnen krijgen.

Blended learning

De kennis en ervaring die de HU heeft met blended learning sluit goed aan op dit project. Blended learning is een didactisch concept dat de verschillende leercontexten - groepsbijeenkomsten, de werkplek, een leerteam en individueel - met elkaar verbindt vanuit een digitale leeromgeving. Waar vroeger werd uitgegaan van de klassikale leersetting, staat bij blended learning het leerproces van de student centraal en wordt daarbij de beste leersetting uitgezocht. Alle lerarenopleiding van de HU zijn blended vormgegeven en alle docenten van deze opleidingen zijn gewend om op deze manier les te geven.

Onderwijs maken voor het buitenland

De HU heeft ervaring opgedaan met het ontwikkelen van blended onderwijs voor binnen- en buitenland, onder andere voor de Nederlandse Cariben. “Maar,” zegt Blauw, “dit is natuurlijk een heel andere doelgroep, andere omstandigheid en een andere achtergrond.” Hoewel de vorm van onderwijs wordt gefaciliteerd door de HU, is de inhoud tot stand gekomen in samenwerking met de Keniaanse Moi University, een universiteit waarmee de HU al langere tijd banden heeft. Blauw: “We kunnen natuurlijk niet een Hollands curriculum maken en dat één-op-één in de Keniaanse situatie implementeren. In Kenia zijn er andere uitgangspunten, verwachtingen en visies op onderwijs.”

Grote betrokkenheid

Instituutsdirecteur Jaap van Voorst: “De betrokkenheid van onze docenten bij dit project is groot. Ze willen hier graag aan meewerken. En dat terwijl het echt geen snoepreisje is. Het kan er erg heet zijn en de omstandigheden en faciliteiten staan ontzettend ver van wat we in Nederland gewend zijn. Er is bijvoorbeeld niet altijd voldoende water of eten. Met deze betrokkenheid van collega’s zouden we - als we genoeg fondsen zouden kunnen werven – wel 600 docenten per jaar kunnen scholen.” Studenten zijn niet ingezet voor deze pilot.

Blauw: “We hebben heel hard gewerkt om een goed en passend curriculum neer te zetten voor de Keniaanse leraren in opleiding. Maar ik verwacht dat we nog heel veel zullen leren over wat wel en niet werkt in deze situatie. De docenten zullen ter plekke veel moeten improviseren. Of dat kleine of rigoureuze aanpassingen zullen zijn, dat moeten we afwachten. Omdat het zich nog zo moet vormen, en we niet precies weten wat we kunnen verwachten, hebben we besloten om nog geen studenten in te zetten. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat in dit project in de toekomst veel voor studenten te leren valt.”

Partners

Het project in Kakuma is een samenwerking tussen verschillende partijen. Naast Moi University, die verantwoordelijk is voor de onderwijsinhoud, zijn Vodafone, UNHCR en Windle Trust Kenya betrokken. VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR verleent hulp in vluchtelingenkampen. Vodafone levert wifi en laptops. En Windle Trust is een non-profit organisatie onderwijs in vluchtelingkampen organiseert. Documentairemaker Lucas Westerbeek vergezelt de docenten om het project te filmen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten