Movemat is ‘Project van het Jaar 2015’ van STHO

07-09-2016

De Movemat, een project van studenten van Hogeschool Utrecht, is door de Stichting Steunfonds Technisch Hoger Onderwijs (STHO) uitgeroepen tot ‘Project van het Jaar 2015’. Met de interactieve Movemat kunnen kinderen met kanker computergames spelen, waardoor ze spelenderwijs meer gaan bewegen. De studenten willen de mat nu op de markt brengen.

De studenten en begeleidende docent van Movemat

Kinderen die in het ziekenhuis een behandeling tegen kanker krijgen, liggen veel stil en dat zorgt ervoor dat spiermassa verloren gaat en de conditie achteruit. Dat is uiteindelijk ook nadelig voor het herstel van de zieke kinderen. De studenten bedachten daarom een elektronische mat voor het spelen van een racespel. Die moet helpen om de lichamelijk te passieve tijdbesteding, zoals gamen, om te zetten in een meer actieve.

Racen

Van de mat is nu een werkend prototype gemaakt. Hij is geschikt voor het spelen van games waarbij alleen een links-rechts-besturing nodig is. De gebruiker ligt op zijn rug op de mat  en rolt naar links of naar rechts. Op die manier kan hij bijvoorbeeld het autootje in een racegame besturen.

“Het is van belang dat de inspanning van de patiënt niet te zwaar is, want dan begint hij of zij er niet aan. Maar ook niet te licht, want dan is er nauwelijks een effect. De mat is simpel met één kabel aan te sluiten op een laptop en legt tijdens gebruik vast hoeveel er is bewogen door de patiënt”, aldus Xander van den Arend, een van de studenten die de mat ontwikkelden en inmiddels is afgestudeerd.

Produceren voor de markt

De zorgverleners in het ziekenhuis die betrokken waren bij het testen van de mat, zijn er zeer enthousiast over en zien graag een volwaardig product verschijnen. Daarom zijn Van den Arend en mede-ingenieur ing. Jan van der Zijden het bedrijf Movemat gestart. Ze hopen het product zo door te ontwikkelen dat het in grote aantallen is te produceren. Daarvoor moeten ze aantonen dat de mat meetbaar het gewenste effect heeft. Ook op technisch vlak komen er nog wijzigingen aan. “De mat is nu aan te sluiten op een PlayStation of een laptop, maar we willen die connectie nog universeler maken. Ook kan het uiterlijk nog wel wat aantrekkelijker”, aldus Van den Arend.

Movemat won eerder de publiekprijs in de CrossOver Challenge en een Take-Off subsidie van SIA-Raak. Het project komt uit de koker van het HU-onderzoeksproject POKO: Participatief Ontwerpen KinderOncologie.

Bron: De Ingenieur

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten