Grammaticale ontwikkeling van zich normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met TOS in de leeftijd van 7 tot 10 jaar

Auteurs Vera van Heugten, Inge Klatte, Rob Zwitserlood, Ellen Gerrits
Gepubliceerd in Stem-, Spraak- en Taalpathologie
Publicatiedatum 2022
Lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Dit artikel beschrijft de bevindingen uit een explorerend literatuuronderzoek naar de grammaticale ontwikkeling van Nederlandstalige kinderen tussen 7 en 10 jaar met en zonder een taalontwikkelingsstoornis (TOS). De resultaten worden ook in een klinische context geplaatst, met als doel logopedisten te ondersteunen in de behandeling van grammaticale problemen bij kinderen met TOS in deze leeftijdsgroep. Grammaticale problemen zijn een kernprobleem van kinderen metTOSen behandeling van deze grammaticale problemen is daarmee een kerntaak van de logopedist. De verwervingsvolgorde van grammaticale structuren bij Nederlandstalige kinderen met een normale taalontwikkeling is redelijk duidelijk tot een leeftijd van 5 á 6 jaar. Voor oudere kinderen is dit veel minder het geval. Deze informatie is echter wel van belang om passende grammaticale behandeldoelen te kunnen selecteren en prioriteren.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Inge Klatte | onderzoeker | lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
    Inge Klatte
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Logopedie: Participatie door Communicatie
  • Rob Zwitserlood | onderzoeker | lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
    Rob Zwitserlood
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Logopedie: Participatie door Communicatie
  • Ellen Gerrits | lector | lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie
    Ellen Gerrits
    • Lector
    • Lectoraat: Logopedie: Participatie door Communicatie

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Stem-, Spraak- en Taalpathologie
Trefwoorden grammaticale ontwikkeling, taalontwikkelingsstoornis, kinderen
Digital Object Identifier https://doi.org/10.21827/32.8310/2022-91
Paginabereik 91-114

Logopedie Participatie door Communicatie