Boundary Crossing

Auteurs Marlijn Dingshoff, Edwin Nieman, Anton Boonen
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Duurzame Gemeenschappen
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Ingewikkelde vraagstukken of opgaven in het sociale, pedagogische en educatieve domein beperken zich meestal niet tot één van deze domeinen. Ze vragen om een aanpak waarbij professionals uit meerdere domeinen betrokken zijn: vanuit de verschillende disciplines, organisaties of afdelingen die er elk op hun eigen manier iets mee te maken hebben. Die samenwerking tussen de domeinen is nodig om de complexe vraagstukken rond kinderen met wie deze professionals werken, succesvol op te pakken. Maar de betrokken organisaties en professionals brengen daarbij ieder hun eigen achtergronden, werkwijzen en perspectieven mee. Sociale of culturele verschillen (zoals een andere visie, andere vaktaal, een andere manier van werken) of verschillen die vooral praktisch van aard zijn (zoals verschillende werkschema’s of systemen die niet op elkaar aansluiten) maken het soms een uitdaging om écht integraal aan gezamenlijke uitdagingen werken: vanuit een gedeelde visie, met een gedeelde aanpak, aan een gedeeld doel.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden boundary crossing, interprofessionele samenwerking, school, kinderopvang, welzijnswerk, sociale domein, pedagogische domein, educatieve domein