The Network is the Message: effectiviteit van sociale media

'The Network is the Message' ontwikkelt kennis en middelen om de effectiviteit van sociale media beter te begrijpen. Wij richtten ons op (Utrechtse) marketingcommunicatie- en mediaprofessionals, twee beroepsgroepen die sociale media dagelijks gebruiken.

Doel

Het project 'The Network is the Message' onderzocht wat er nodig is om succesvol online te communiceren. Hoe beoordeel en verbeter je de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken? Met het antwoord op die vraag maakten we een toolkit vol ideeën, tips en trainingen. Daarmee kunnen marketingcommunicatie- en mediaprofessionals hun sociaal netwerk beter activeren en grip krijgen op de effectiviteit van hun online communicatie.

Resultaten

Vanuit het project deelden we kennis via blogs, publicaties, op wetenschappelijke en beroepspodia, via trainingen en workshops en in verschillende boeken. Daarbij richtte het project zich specifiek op het moment, de inhoud, merkontwikkeling en statistieken van sociale media.

Ook hebben de onderzoekers een groot deel van hun inzichten gebundeld in het boekje ‘Inhaken met sociale media in 60 minuten’. Dat werd geschreven door Thijs Waardenburg en Komala Mazerant. Het boekje is uitgegeven door Haystack, in samenwerking met Frankwatching.

Looptijd

01 januari 2015 - 01 maart 2018

Aanpak

Het project is opgedeeld in 3 fasen:

In de eerste fase is in kaart gebracht hoe campagnes op sociale media nu worden ingezet en op welke wijze online netwerken worden geactiveerd. In december 2015 en januari 2016 zijn daarvoor twaalf diepte-interviews gehouden met de deelnemende bureaus in dit project.

De bevindingen uit de interviews zijn vervolgens in een bredere context geplaatst door aanvullend literatuuronderzoek.

Concluderend zijn vijf thema’s als belangrijkste inzichten naar voren, die uitgediept zijn via literatuuronderzoek en uitgebreide analyses van sociale-media-data.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Anita_Cox
    Anita Cox
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Marketing, Marktonderzoek en Innovatie
  • Aletta Smits | onderzoeker | Human Experience & Media Design
    Aletta Smits
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Human Experience & Media Design
  • Ronald Voorn | onderzoeker | Marketing, Marktonderzoek en Innovatie
    Ronald Voorn
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraten: Marketing, Marktonderzoek en Innovatie
  • Thijs Waardenburg | onderzoeker | Human Experience & Media Design
    Thijs Waardenburg
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Human Experience & Media Design
  • Gerrita van der Veen | lector | Marketing, Marktonderzoek en Innovatie
    Gerrita van der Veen
    • Lector
    • Lectoraten: Marketing, Marktonderzoek en Innovatie

Samenwerking met kennispartners

De lectoraten Marketing, Marktonderzoek en Innovatie en Crossmedia Business (Communicatie en Journalistiek) werkten bij dit project samen met U Create (voormalig Center of Expertise Creatieve Industrie Utrecht) en de andere organisaties:

 

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Gerrita van der Veen | lector | Marketing, Marktonderzoek en Innovatie

Gerrita van der Veen

  • Lector
  • Lectoraat: Marketing, Marktonderzoek en Innovatie