Samenwerken aan vraagstukken rond duurzaamheid

Studenten werken aan praktijkproef

Hoe zorgen we dat onze planeet bewoonbaar blijft? Voor vraagstukken rond duurzaamheid is samenwerking nodig tussen mensen met verschillende opvattingen, belangen en vakkennis. We onderzoeken of een cursus, waarin studenten van verschillende lerarenopleidingen samenwerken, effectief is.

Doel

Bij Instituut Archimedes zijn we een pilot gestart met een cursus in het tweede jaar van de bèta-lerarenopleidingen. Studenten van de lerarenopleidingen natuurkunde, scheikunde, techniek, biologie en in de toekomst ook aardrijkskunde werken gemixt in teams aan vraagstukken rondom duurzaamheid.

We willen met dit project de effectiviteit van de cursus onderzoeken. Werkt de cursus motiverend? Verandert de visie van onze studenten op gemixte samenwerking? Hebben studenten na het volgen van deze cursus inderdaad het lef om in de praktijk te werken voor duurzame ontwikkeling?

Resultaten

Dit onderzoek loopt nog. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten.

Looptijd

01 februari 2018 - 30 augustus 2019

Aanpak

We interviewen de studenten, nemen vragenlijsten af en analyseren de producten van de studenten.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Elwin Savelsbergh
    • Lector
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs
  • Peter Duifhuis | Onderzoeker | Lectoraat van het Bèta- en Techniekonderwijs
    Peter Duifhuis
    • Promovendus
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs
  • Jeff Gradener | onderzoeker | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Jeff Gradener
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs
  • Remco Vasterink
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs
  • Gerald van Dijk | onderzoeker | Lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Gerald van Dijk
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs

Samenwerking met kennispartners

We werken samen met de lerarenopleidingen natuurkunde, scheikunde, biologie en techniek.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Peter Duifhuis | Onderzoeker | Lectoraat van het Bèta- en Techniekonderwijs

Peter Duifhuis

  • Promovendus
  • Lectoraat: Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs