SamBuddy, de vertelknuffel voor onderwijs, ouderenzorg en gezondheidszorg

SAMbuddy en kind
Bijna de helft van de kinderen die gepest worden, delen dit niet met een volwassene. Als gevolg ervaren deze kinderen eenzaamheid, gebrek aan zelfvertrouwen en zelfs depressiviteit. Door deze kinderen hun problemen te laten delen met een robot, kunnen zij makkelijker de worstelingen die ze ervaren overwinnen.

Doel

Naast de eerder genoemde uitdagingen is bijna 4% van Nederlandse kinderen
tussen de 4 en 12 jaar oud gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis.
Deze kinderen hebben het vaak moeilijk om met andere mensen te
communiceren. Studies hebben aangetoond dat kinderen met autisme meer
bereid zijn om met een sociale robot te praten dan met andere mensen. Door deze
kinderen hun problemen te laten delen met een sociale robot, kunnen zij
makkelijker de worstelingen die ze ervaren overwinnen, waardoor communicatie

Resultaten

De SAMbuddy Vertelknuffel is een Sociale Robot bedoeld voor kinderen met een
beperking of die te maken hebben met sociaal emotionele problematiek en een
buddy zoeken waarbij ze hun verhaal kwijt kunnen. Door de groeiende werkdruk
in onderwijs en zorg, zien we een toename in functionele aandacht en een afname
in persoonlijke aandacht. De SAMbuddy heeft daarom als doel om een
vriendschappelijke vertrouwensrelatie op te bouwen, waarmee kinderen zich op
hun gemak voelen. SAMbuddy zorgt dus voor veilige aandacht en een luisterend
oor, wanneer er even geen begeleiding van anderen mogelijk is.

Looptijd

01 september 2020 - 01 juli 2021

Aanpak

Een consortium van maatschappelijke bedrijven hebben in samenwerking met het
Social Robotics programma van Hogeschool Utrecht en de onderzoeksgroep Media
Psychologie van Vrije Universiteit Amsterdam deze robot ontwikkeld en
geïmplementeerd. Bij de bouw is specifiek aandacht geweest voor het (technisch)
ontwerp maar ook organisatorische en ethische vraagstukken zijn meegenomen
tijdens het ontwerpproces.
De robot is uitgebreid getest met 55 kinderen in een basisschool omgeving. De
resultaten van deze testen laten zien dat kinderen in hoge mate vertrouwen
hebben in de SAMbuddy en dat ze ook graag hun gevoelens met de robot te delen.
Dit laat zien dat de robot een belangrijke rol kan vervullen, en in hoge mate
geaccepteerd zal worden door kinderen. Dit zal niet alleen het welzijn van
kinderen bevorderen, maar ook de werkdruk van leerkrachten verlichten.
Inmiddels wordt de SAMbuddy op 10 verschillende scholen en organisaties ingezet.

"Kinderen in groep 1 tot en met 3 hebben vaak zelf een lievelingsknuffel die hen een veilig gevoel geeft.
"

Joanne Coes 
Intern begeleider, christelijke basisschool Anne de Vries

Extra informatie

Lees meer informatie over het SAMbuddy project.

Het SAMbuddy project is genomineerd voor de Computable Awards 2021.

 

Betrokken HU-onderzoekers

  • MS
    Matthijs Smakman
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren
  • Sam Leewis
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren
  • Koen Smit | onderzoeker | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren
    Koen Smit
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

MS

Matthijs Smakman

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren