Robots in het onderwijs: de moreel verantwoorde inzet van robots assistenten

De robot assistent is een nieuwe, veelbelovende technologie om docenten te ondersteunen en leerprestaties te verbeteren. Echter, een moreel kader voor een aanvaardbare inzet van zulke robots mist nog.

Doel

Het doel van dit project is, het creëren van een richtlijn, in samenwerking
met stakeholders, voor het toepassen van robots in het basisonderwijs op
een moreel verantwoorde manier.

Resultaten

Het hoofddoel van dit project is het creëren van een richtlijn voor het
moreel verantwoord toepassen van sociale robots in het Nederlandse
basisonderwijs. Deze richtlijn kan worden gebruikt door alle belangrijke
belanghebbenden, zoals leraren, robotbedrijven en schoolbesturen, bij het
nemen van beslissingen over het ontwerpen, bouwen en toepassen van
sociale robots.

Looptijd

01 november 2017 - 01 november 2021

Aanpak

Dit project maakt gebruik van de Value Sensitive Design Methodology. Ten
eerste voeren we een grootschalig systematisch literatuuronderzoek uit om
de relevante morele waarden te identificeren. Daarna houden we
focusgroepsessies met belanghebbenden om deze waarden verder te
conceptualiseren. Op basis van de focusgroepsessies zullen we een enquête
ontwikkelen om kwantitatieve gegevens over de stakeholderperspectieven
te verkrijgen. Deze onderzoeken vormen de basis voor de richtlijnen.

Extra informatie

Stel je voor: een robot die de leerkracht helpt in de klas. Interview met
Matthijs Smakman
voor De Nationale Wetenschapsagenda (NWA)

"

Door robots krijgen leraren meer tijd voor betekenisvol sociaal contact met de leerlingen.

"

Matthijs Smakman, researcher

Relevantie

Bijdrage aan de wetenschap
Meerdere studies benadrukken de dringende behoefte aan ethische
reflectie en richtlijnen voor robotleraren en theoretisch integratie van de
tot dusver bekende, gefragmenteerde resultaten. Dit promotieonderzoek
beoogt dit te doen door het ontwikkelen van een nieuwe moraaltheorie
over de ethische opvattingen die verbonden zijn aan de implementatie van
robotleraren, en test de theoretische aannames empirisch. De resultaten
zullen worden verspreid op wetenschappelijke conferenties, debatten en in
tijdschriftpublicaties.

Bijdrage aan de samenleving
De angst en implicaties van intelligente robots die banen overnemen,
maakt deel uit van een internationaal debat (Brynjolfsson & McAfree, 2016)
en zal een grote impact hebben op de taken van docenten. Robotleraren
zijn een perfecte kandidaat om te helpen leraren in hun toenemende
werkdruk. Er moet echter voorzichtig worden omgegaan met het
introduceren van robotleraren in het klas. Dit doctoraatsonderzoek erkent
de morele overwegingen en zorgt voor de nodige theoretische basis om
een richtlijn te ontwikkelen voor de implementatie van robotleraren op een
moreel gepaste manier. De resultaten wordt via websites, videoclips en
maatschappelijke debatten aan het publiek getoond.

Co-financiering

Dit onderzoek is gefinancierd door NWO, Promotiebeurs voor Leraren, projectnumer: 023.00.066

Aanvullende documenten en doorverwijzingen

Publicaties

Smakman, M.H.J.; Konijn, E.A.; Vogt, P.;
Pankowska, P. Attitudes towards Social Robots in
Education: Enthusiast, Practical, Troubled, Sceptic,
and Mindfully Positive. Robotics 2021, 10, 24.
https://doi.org/10.3390/robotics10010024

Smakman, M., Berket, J., Konijn, E. A. (2020,
October). The Impact of Social Robots in Education:
Moral Considerations of Dutch Educational
Policymakers. In 2020 29th IEEE International
Conference on Robot and Human Interactive
Communication (RO-MAN) (pp. 647-652). IEEE.

Van Ewijk, G., Smakman, M., & Konijn, E. A.
(2020, June). Teacher's perspectives on social robots
in education: an exploratory case study. In
Proceedings of the Interaction Design and Children
Conference (pp. 273-280).

Konijn, E.A., Smakman, M. & van den Berghe, R.
(2020). Use of Robots in Education. In: van den
Bulck, J., Sharrer, E., Ewoldsen, D. & Mares, M-L.
(Eds). The International Encyclopedia of Media
Psychology. Wiley Publisher

Smakman, M., Jansen, B., Leunen, J., & Konijn, E.
(2020) Acceptable Social Robots in Education: A
Value Sensitive Parent Perspective. In INTED2020
Proceedings (pp 7946-7953).

Smakman M., Konijn E.A. (2020) Robot Tutors:
Welcome or Ethically Questionable?. In: Merdan
M., Lepuschitz W., Koppensteiner G., Balogh R.,
Obdržálek D. (eds) Robotics in Education. RiE
2019. Advances in Intelligent Systems and
Computing, vol 1023. Springer, Cham

Goudzwaard, M., Smakman, M., & Konijn, E. A.
(2019). Robots are Good for Profit: A Business
Perspective on Robots in Education. 2019 Joint
IEEE 9th International Conference on Development
and Learning and Epigenetic Robotics (ICDL-
EpiRob), 54–60. 
https://doi.org/10.1109/DEVLRN.2019.8850726

Video

Stel je voor: een robot die de leerkracht helpt in de klas

Betrokken HU-onderzoeker

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Matthijs Smakman

  • Lector
  • Lectoraat: Smart Systems for Healthy Living