Personal Presentation Trainer

Presentatievaardigheden worden gezien als een belangrijke 21st Century Skill. Toch blijkt het ontwerpen van effectief onderwijs gericht op presenteren een uitdaging, omdat leeromgevingen vragen om voldoende mogelijkheden voor oefening en feedback. Om studenten voldoende oefenmogelijkheden en waardevolle feedback te bieden, wordt de app Personal Presentation Trainer ontwikkeld én getest.

Doel

Dit project richt zich op het ontwerpen van een applicatie voor de smartphone waarmee studenten aan de hand van automatisch gegenereerde feedback - op houding en gebaren - hun presentatievaardigheid tijd- en plaats-onafhankelijk kunnen ontwikkelen. Hierdoor krijgen studenten rijkere oefenmogelijkheden en worden docenten ontlast, zodat zij zich meer kunnen richten op inhoudelijke aspecten en reflectie.

Resultaten

Dit project beoogt de volgende resultaten op te leveren: 

  • Een app waarmee studenten tijd- en plaats-onafhankelijk hun
    presentatievaardigheden kunnen verbeteren
  • Een gevalideerd feedbackmodel gericht op houding & gebaren
  • Een onderzoekspublicatie over de effecten van de app in de onderwijspraktijk.

Looptijd

01 september 2020 - 01 september 2022

Aanpak

In dit project wordt in een eerste fase de app Personal Presentation Trainer ontwikkeld. In diezelfde periode wordt er ook gewerkt aan een gevalideerd feedbackmodel, zodat studenten waardevolle informatie krijgen die hen ondersteunt bij de ontwikkeling van hun presentatievaardigheden. Vervolgens wordt de applicatie in vijf verschillende domeinen van diverse hoger onderwijsinstituten toegepast, getest én verduurzaamd.

"

Student van de lerarenopleiding (HU): “Het is alsof je ergens anders bent, een volle theaterzaal is best indrukwekkend. Ook leuk: je kunt je eigen spreekstijl vergelijken met beroemdheden” (De Volkskrant, 2018).

"

Relevantie/Impact

Dit project is onderdeel van een onderzoeksprogramma gericht op de inzet
van innovatieve technologieën om presentatievaardigheden van studenten
te ontwikkelen, zodat leeromgevingen meer:

  • Gepersonaliseerd worden.
  • Just-in-time ingezet kunnen worden.
  • Dat studenten meer oefenen feedbackmogelijkheden gericht op hun vaardigheden kunnen krijgen.

Extra informatie

Betrokken HU-onderzoekers

  • Stan van Ginkel
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren
  • Theo van den Bogaart | onderzoeker | lectoraten Betekenisvol Digitaal Innoveren & Didactiek van Wiskunde en Rekenen
    Theo van den Bogaart
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren, Wiskundig en analytisch vermogen van professionals
  • Esther van der Stappen | onderzoeker | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren
    Esther van der Stappen
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Stan van Ginkel

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren