Promotieonderzoek: Onderwijs op de grens van school en de beroepspraktijk: een typologie van leeromgevingen in het beroepsonderwijs

Bespreken van een ontwerp

De grens tussen opleiding en beroepspraktijk kenmerkt het beroepsonderwijs. Dit project gaat over het ontwerpen van leeromgevingen om theorie en praktijk te verbinden.

Doel

We willen met dit promotieonderzoek ontwerpkennis ontwikkelen over leeromgevingen op de grens van school en beroepspraktijk in het beroepsonderwijs. Een leeromgeving op de grens tussen school en werk kan gebaseerd zijn op 'hybridisering': de 'hybride leeromgeving'.

Resultaten

Dit project loopt. Hier vind je een samenvatting van de resultaten tot nog toe.

Looptijd

01 september 2013 - 31 december 2020

Aanpak

Dit promotieonderzoek wordt uitgevoerd via de Open Universiteit door promovendus Erica Bouw. Zij wordt begeleid door Elly de Bruijn (promotor) en Ilya Zitter (copromotor. In dit project werken we vanuit het ontwerpperspectief.

In het promotieonderzoek van Erica Bouw 'Onderwijs op de grens van school en de beroepspraktijk: een typologie van leeromgevingen in het beroepsonderwijs' wordt gewerkt aan ontwerpkennis in de vorm van een typologie van soorten leeromgevingen op de grens van school en werk.

In de onderzoekswerkplaats 'Ontwerpen Beroepsonderwijs' wordt aan het optimaliseren van bestaande leeromgevingen in het mbo en hbo op de grens van school en beroepspraktijk gewerkt.

In het project 'Leeromgevingen op niveau 5 (Associate degrees)' wordt ontwerpkennis specifiek voor leeromgevingen op niveau 5 ofwel Associate degree ontwikkeld.

Meer weten over hybride leeromgevingen? Lees dan bijvoorbeeld de dubbelpublicatie: Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht. Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs. Hierin wordt de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch uitgebreid beschreven.

Deze hybride leeromgeving is benoemd als ‘misschien wel de belangrijkste innovatie’ in het beroepsonderwijs van de afgelopen twaalf jaar.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners:

  • Marc Raaijmakers en Twan Musters (Koning Willem I College)
  • Peet Ferwerda (Mbo Life Sciences)
  • Sabine Bolhuis en Marjolein Pitlo (NS)
  • Hans Drijfhout (Engie)
  • Erica Aalsma (De Leermeesters)
  • José van den Berg en Patricia Brouwer (ecbo)
  • Aimée Hoeve (Kenniscentrum Kwaliteit van Leren, HAN)

Het promotieonderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Open Universiteit.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?