Gedragsinterventies om fouten in verzekeringsclaims te voorkomen
Doel
Verzekeringsfraude en fouten bij claims verminderen in Nederland.
Resultaten
Uit een groot literatuuronderzoek (384 artikelen) bleek dat er nog weinig over deze materie bekend is. Daarom kijken we in deze fase 2 wordt gestart om op zoek te gaan naar de motieven van fraude gedrag.
Looptijd
01 december 2020 - 31 december 2021
Aanpak
Het onderzoek bestaat uit vier fasen:
1. Literatuuronderzoek (Afgerond)
2. Onderzoek naar de motieven van fraude gedrag
3. Ontwikkeling en testen van online gedragsinterventies in het claimproces bij een verzekeraar
4. Ontwikkelen van richtlijnen voor een meerjarige landelijke campagne om een nieuwe sociale norm m.b.t. verzekeringsfraude te bewerkstelligen
Relevantie voor de beroepspraktijk
De opbrengsten van dit onderzoek zal ook andere terreinen ten goede komen
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Institute for Financial Crime en IFFC , onderzoekers Adriaan Denkers & Felix Uhl (UVA) en Erasmus Universiteit