Fact-checking reality: an experiential learning module

journalism
Cijfers, databestanden en statistieken zijn tegenwoordig onderdeel van de dagelijkse routine op journalistieke redacties. Het is van belang dat journalisten goede cijfermatige analyses kunnen maken, maar onderzoek in datajournalistiek onderwijs toont aan de studenten angsten hebben voor cijfers. In dit project wat we samen met de opleiding journalistiek doen, onderzoeken we hoe in het onderwijs cijferangst kunnen wegnemen en het werken met cijfers in journalistieke producties kunnen stimuleren.

In dit project onderzoeken we samen met de opleiding journalistiek, hoe in het onderwijs cijferangst kunnen wegnemen en het werken met cijfers in journalistieke producties kunnen stimuleren.

Doel

Doel van dit onderzoek is om een toolbox te ontwikkelen met onderwijsmethoden, werkvormen en tools die binnen opleidingen journalistiek door docenten ingezet kan worden om studenten te ondersteunen bij het maken van datarijke verhalen. 

Looptijd

01 mei 2020 - 31 oktober 2020

Aanpak

Dit doen we door experiential learning toe te passen in medialabs. Het lectoraat doet onderzoek naar deze medialabs om interventie-advies te geven voor de volgende medialabs. Iedere keer worden er interventies toegepast om na te gaan wat werkt voor docent en student.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Yael de Haan | lector | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
    Yael de Haan
    • Lector
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
  • Maaike Severijnen | onderzoeker | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
    Maaike Severijnen
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie

Samenwerking met kennispartners

Heb je een vraag of wil je samenwerken

Maaike Severijnen | onderzoeker | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie

Maaike Severijnen

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie