Effectieve didactiek voor Engelstalig zaakvakonderwijs

Lesuur Engels

Taal speelt een essentiële rol in het leren, ook in zaakvakken zoals wereldoriëntatie of geschiedenis. Soms worden deze vakken in het Engels gegeven (CLIL). We hebben lesstrategieën en lesmaterialen ontworpen om het leren in CLIL-contexten te bevorderen.

Doel

Nederlandse basisscholen onderwijzen (zaak)vakken steeds vaker in het Engels. Dit wordt Content and Language Integrated Learning (CLIL) genoemd. Zeker wanneer Engels de voertaal is in de klas, moeten leerkrachten zich bewust zijn van de verschillende rollen die taal speelt in het leerproces.

Wij hebben daarom samen met vijf basisscholen strategieën en materialen voor CLIL-lessen ontworpen met een effectieve focus op taal. Op deze manier werkten we aan de professionele ontwikkeling van de deelnemende scholen. Met het project wilden we ook bijdragen aan bredere praktijk- en kennisontwikkeling.

Resultaten

Het onderzoeks- en professionaliseringsproject heeft inzichten opgeleverd over manieren waarop leraren gelijktijdig het leren van een nieuwe taal (Engels) en nieuwe inhoud kunnen stimuleren. Deze inzichten zijn ook relevant voor andere meertalige onderwijscontexten. Vier factoren bleken van grote waarde voor de professionele- en praktijkontwikkeling van de vijf consortiumscholen:

•    tegemoetkoming aan contextspecifieke factoren
•    kennis nemen en toepassen van theorie
•    ruimte voor reflectie
•    uitwisseling en samenwerking met collega’s

Het project leverde ook een aantal praktijkproducten op. Deze kunt u hier downloaden (pdf):

Looptijd

01 september 2018 - 30 juni 2021

Aanpak

Dit is een ontwerpgericht project waarin we samen met de betrokken scholen lesstrategieën en lesmaterialen ontwierpen, implementeerden en evalueerden.

Betrokken HU-onderzoekers

Catherine van Beuningen was vanuit het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs hoofdonderzoeker in dit project. Momenteel is zij als hoofddocent Talenonderwijs en Meertaligheid verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam.

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

In dit onderzoek werd samengewerkt met vijf basisscholen:

IKC De Eglantier Voorhof (Delft), KBS Onder de Bogen (Utrecht), KBS Stepping Stones (Utrecht), International School Eindhoven, OBS De Springplank (Fijnaart)

Andere partners in dit onderzoek zijn: Instituut Theo Thijssen, EarlyBird en Marnix Academie.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?