Een inclusief campusleven voor mensen met een licht verstandelijke beperking

Kleuren door elkaar

Het hoger onderwijs leidt op voor een baan. Voor mensen met een verstandelijke beperking is zo’n opleiding vaak niet mogelijk. Toch kunnen zij wel voordeel hebben van meedoen aan het campusleven. Omdat ze er levensvaardigheden leren en zingeving krijgen. Wat is er nodig om hen te kunnen laten deelnemen aan het campusleven?

Doel

Het project IC Life (Inclusive Campus Life) heeft als doel om mensen met een verstandelijke beperking  op uiteenlopende manieren mee te laten doen aan het campusleven en te onderzoeken welke vormen daarbij passen. 

Met de resultaten van dit onderzoek, kunnen campussen in Europa zelfstandig werken aan een meer inclusief campusleven voor mensen met een verstandelijke beperking.

Resultaten

Binnen IC Life is een monitoringtool ontwikkeld die hogescholen en universiteiten helpt vast te stellen hoe inclusief ze zijn voor mensen met een verstandelijke beperking en wat mogelijke vervolgstappen zijn om die inclusiviteit te verbeteren. Daarbij kan het gaan om alles van toegankelijkheid en HR-beleid tot onderwijsvoorzieningen. Zo kunnen campussen in Europa zelfstandig werken aan een meer inclusief campusleven voor mensen met een verstandelijke beperking.

We hebben verschillende tools over alle vijf de thema's ontwikkeld. Deze tools zijn in de praktijk van IC Life ontwikkeld, getest, bijgesteld enzovoorts. Op de conferentie van 7 en 8 juni zijn al deze tools gepresenteerd, gedemonstreerd door partners uit binnen- en buitenland en allerlei organisaties uit de praktijk.

Daarnaast wordt er een 'Raamwerk en monitoringsinstrument' om innovaties in het hoger onderwijs, gericht op het betrekken van mensen met een verstandelijke beperking, ontwikkeld. Het raamwerk en het monitoringsinstrument zijn verweven. 

Wil je meer weten over de resultaten? Bekijk de klikbare PDF op de internationale website van IC Life.

Looptijd

01 december 2016 - 01 december 2019

Aanpak

Dit project bestaat uit vijf thema’s:

  • Toegankelijkheid van de campus
  • Werk en werkgelegenheid
  • Leren en studeren op de campus
  • Buddy-systemen
  • Een raamwerk- en monitoringsinstrument voor management en medewerkers

Het hele project doen we samen met docenten van de opleiding Social Work, met tientallen mensen met een verstandelijke beperking uit binnen- en buitenland.

We ontwikkelen samen manieren om de inclusie van mensen met een verstandelijke beperking een stapje dichterbij te krijgen. De plekken waar we dat doen, verschillen. We hebben activiteiten op de HU, maar ook in België, Tsjechië of Finland. We gaan naar de ervaringsdeskundigen toe en zij komen naar ons.

Voorbeelden van activiteiten

De binnen IC Life ontwikkelde en uitgeprobeerde methodes zijn net zo uiteenlopend als de uitdagingen waar mensen met een beperking mee moeten omgaan. Bij de HU wordt daarom gewerkt met tandem-constructies, waarbij ervaringsdeskundige trainers en hogeschooldocenten samen onderzoek doen of samen lesgeven aan studenten sociaal werk. Ook is er een cursus, geïnspireerd op de principes van mending the gap, waarin HU-studenten samen met studenten met een licht verstandelijke beperking aan een inclusief project werken.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Jeroen Knevel | Onderzoeker, Promovendus | Participatie Zorg en Ondersteuning
    Jeroen Knevel
    • Promovendus
    • Lectoraten: Participatie Zorg en Ondersteuning
  • Sascha van Gijzel | Onderzoeker | Participatie Zorg en Ondersteuning
    Sascha van Gijzel
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Participatie Zorg en Ondersteuning

Samenwerking met kennispartners

Internationaal:

  • Lapland University of Applied Sciences (Finland)
  • Thomas More Hogeschool (België)
  • Palacky Universiteit (Tsjechië)
  • Inclusion Europe

Regionaal:

  • De Wilg
  • LFB
  • Amerpoort
  • Reinaerde
  • Abrona

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Jeroen Knevel | Onderzoeker, Promovendus | Participatie Zorg en Ondersteuning

Jeroen Knevel

  • Promovendus
  • Lectoraat: Participatie Zorg en Ondersteuning