De framerunner voor jonge kinderen met een ernstige lichamelijke beperking

Jongetje in racerunner rolstoel

Het is bekend dat kinderen met een ernstige lichamelijke beperking minder bewegen en sporten dan hun leeftijdsgenoten. De framerunner (voorheen Racerunner) is een soort driewielfiets zonder pedalen en met een borststeun waar kinderen met ernstige beperkingen mee kunnen lopen en rennen en waar ze vaak erg enthousiast van worden.

Doel

Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een toolbox voor kinderfysiotherapeuten om bewegen met behulp van framerunners te promoten bij jonge kinderen met een ernstige lichamelijke beperking en hun ouders.

Resultaten

• Een toolbox, met schriftelijke en video-instructies, om fysieke activiteiten met de framerunner te promoten.
  • Symposium voor kinderfysiotherapeuten om het gebruik van de toolbox te faciliteren.
  • Video's met informatie over framerunning.
  • Kennis over de belemmerende en bevorderende factoren van het gebruik van de framerunner.

Looptijd

01 december 2020 - 30 november 2022

Aanpak

Daarnaast gaan we in co-creatie sessies aan de slag met het ontwerpen en ontwikkelen van een toolbox met behulp van verschillende stakeholders zoals kinderen, ouders, kinderfysiotherapeuten, Framerunning Nederland, designers en onderzoekers. We nemen interviews af bij kinderen, ouders en kinderfysiotherapeuten.

Co-financiering

Dit project wordt gefinancieerd door het Wetenschappelijk College Fysiotherapie. De co-financiering komt vanuit de Hogeschool Utrecht en het Amsterdam UMC, locatie VUmc.

Downloads en links

Lees hier de laatste nieuwsbrief over het project en het artikel op HU Stories

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners