De digitale transitie van regionale media

Media studio

Regionale kranten zien de oplages teruglopen. Hoe kunnen zij in het digitale tijdperk meekomen? We kijken naar de kansen en risico's van het crossmediaal werken bij regionale nieuwsmedia.

Doel

We zochten antwoord op de volgende onderzoeksvragen:

  • Hoe kunnen regionale nieuwsmedia crossmediale strategieën ontwikkelen?
  • Hoe kunnen ze die strategieën toepassen?
  • Zijn de ontwikkelde strategieën economisch rendabel?
  • Voldoen de strategieën aan journalistieke maatstaven?

Looptijd

01 januari 2012 - 01 januari 2016

Aanpak

Een week lang analyseerden we 24 uur per dag verschillende onderdelen bij uitingen van kranten:

  • de publicatievorm (nieuws, achtergrond, tekst, beeld, en meer)
  • de frequentie en productiestructuur (alleen krant, al of niet online of Twitter, en meer)

Over een periode van twee maanden bekeken we negen kranten:

  • Gooi- en Eemlander
  • Dagblad van het Noorden
  • Brabants Dagblad
  • Barneveldse Krant
  • AD/Utrechts Nieuwsblad
  • Noordhollands Dagblad
  • Dagblad de Limburger / Limburgs Dagblad
  • TC Tubantia
  • Provinciale Zeeuwse Courant

Daarnaast spraken we met journalisten, managers en redacteuren van negentien regionale kranten over hun digitale ambities.

Samenwerking met kennispartners

We werkten samen met:

Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie