CrackGuard garandeert veiligheid van schepen en gebouwen

Veilig gebruik van schepen en andere offshore-constructies moet doorlopend gegarandeerd kunnen worden. Ondanks de vele ontwerpinspanningen treden vermoeiingsscheuren op in grote constructies. Daarom worden ze in praktijk regelmatig geïnspecteerd, een arbeidsintensief proces. CrackGuard neemt deze taak over, verlaagt daarbij de kosten, en verhoogt de veiligheid.

Doel

Het doel van het CrackGuard project is de ontwikkeling van een betaalbaar systeem voor het monitoren van vermoeidheidsscheuren in offshore-constructies en gebouwen. Een sensorsyteem wordt op de scheur geplaatst en zorgt voor continue monitoring. De status van de scheur wordt draadloos doorgestuurd naar de brug van het schip of de gebouwenbeheerder.

Resultaten

De sensor is door het lectoraat Microsysteem technologie van de HU gerealiseerd en wordt nu in de industrie in het pilot stadium toegepast.

Looptijd

01 september 2012 - 01 februari 2020

Aanpak

De werkwijze van de CrackGuard-sensor is als volgt; tijdens een reguliere inspectie vindt de inspecteur een zich ontwikkelende scheur in een van de constructie-elementen. Naar zijn oordeel heeft de scheur nog geen bedreigende afmetingen, maar de inspectie vindt slechts eens per vijf jaar plaatst en deze scheur kan verder groeien waardoor de veiligheid in gevaar komt. Hij besluit de CrackGuard-sensor toe te passen, welke de scheur actief bewaakt en een waarschuwing afgeeft wanneer de scheur zijn kritieke lengte bereikt.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Erik Puik | lector | lectoraat Microsysteemtechnologie
    Erik Puik
    • Lector
    • Lectoraten: Microsysteemtechnologie

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

TUDelft, Total, Shell, ClassNK, Rosen Group, Feubo-Feuerstein, DotDotFactory BV

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Tim Idzenga | onderzoeker | lectoraat Microsysteemtechnologie

Tim Idzenga

  • Onderzoeker
  • Lectoraten: Microsysteemtechnologie, Wiskundig en analytisch vermogen van professionals