Bottom-up organisatieverandering van de verpleeghuiszorg

bijeenkomst met spreker Anneke Offereins

Veel organisaties in met name de publieke sector kampen met bureaucratie, medewerkers die hun passie kwijt zijn en cliënten of burgers die zich een nummer voelen. Hoe kan een organisatie weer slagvaardig worden, waardoor zij weer oog krijgt voor de mensen die zij bedient en het werkplezier van medewerkers vergroot? Een 'bottom-up'-aanpak van integrale organisatievernieuwing heeft in de praktijk in de ouderenzorg tot goede resultaten geleid.

Doel

In dit promotieonderzoek wordt deze benadering wetenschappelijk onderzocht, waarin inzichten uit de Moderne Sociotechniek en veranderkunde worden geïntegreerd. Gekeken wordt naar de effecten van een kleinschalige bottom-up interventie op de organisatie verpleeghuiszorg. Vervolgens wordt onderzocht hoe een organisatie een dergelijke aanpak kan opschalen binnen de organisatie. Leidt dit tot betere zorg, meer werkplezier en minder bureaucratie?

Resultaten

Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten.

Looptijd

01 januari 2016 - 01 december 2020

Aanpak

Het promotieonderzoek is gebaseerd op een kleinschalig verandertraject dat in 2011-2012 bij BrabantZorg is uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie ActiZ. Tussen 2012 en 2015 is de bottom-up verandermethode uitgebreid naar de rest van die organisatie. In de handreiking ‘Sociale innovatie in de ouderenzorg: samenwerken aan goede zorg, op reis met de client als kompas’ (Handreiking Sociale Innovatie) staat de verandermethodiek beschreven. In dit artikel (Artikel Organisatieverandering van onderop) worden de resultaten van vijf jaar bottom-up organisatieverandering binnen BrabantZorg toegelicht.

Deze verandermethode is tussen 2015 en 2018 tevens toegepast bij Zorgcentrum De Vriezenhof in Vriezenveen. Dit heeft geleid tot een integrale vernieuwing van de organisatie (Edward Lawler – High-Involvement Management).

Momenteel wordt een soortgelijke participatieve verandermethode ontwikkeld voor, en toegepast in het hoger onderwijs. Onderwijsteams binnen de HU gebruiken de aanpak om zelforganiserend te worden. De door het lectoraat ontwikkelde zelforganisatietool biedt inzicht in de teamvorming en teamontwikkeling en geeft teams en hun leidinggevenden handvatten voor hun ontwikkelpad. 

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Voor dit promotieonderzoek werken we samen met Radboud Universiteit Nijmegen.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Anneke Offereins

  • Promovendus
  • Lectoraat: Organiseren van Waardig Werk