Lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling
Het lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling streeft ernaar om de kwaliteit van samenleven in de stedelijke regio te verbeteren. Inzet is het bevorderen van maatschappelijke participatie en sociale stedelijke ontwikkeling. Hoe kunnen professionals activiteiten op de gebieden van sport en cultuur, alsook welzijn, opvoeding en onderwijs inzetten om meer mensen te laten meedoen?
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Participatie in sport en beweegactiviteiten is voor veel mensen een goede manier om mee te doen in de samenleving. Sport en bewegen dragen bij aan het bevorderen van welzijn van mensen. Sociale, pedagogische en educatieve professionals zijn steeds meer doordrongen van dit besef en zetten sport als middel daarom steeds vaker in.
In deze onderzoekslijn kijken we naar de maatschappelijke waarde(n) van sportieve activiteiten. Hoe kunnen professionals sport en bewegen inzetten om maatschappelijke participatie te bevorderen?
Projecten
Door deel te nemen aan kunstzinnige en creatieve activiteiten kunnen mensen een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Maar hoe kunnen professionals deze activiteiten bewust inzetten om ontmoeting en participatie te bevorderen?
Hier ligt de focus van deze onderzoekslijn. We kijken hoe sociale, pedagogische en educatieve professionals vormen van kunst en creativiteit kunnen gebruiken om meer mensen te laten meedoen in de samenleving en kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk te maken.
Projecten
Binnen deze onderzoekslijn kijken we naar de rol die professionals kunnen spelen bij de ontwikkeling van duurzame gemeenschappen in de stad op het gebied van welzijn, opvoeding en onderwijs. We onderzoeken hoe we samen vorm kunnen geven aan verandering. Bijvoorbeeld met docenten, opbouwwerkers, jongerenwerkers, leerkrachten, ouders, jongeren en andere belanghebbenden.
Omgevingen waar ons onderzoek plaats kan vinden zijn onder meer scholen, buurten en wijken. Daarbij ontwikkelen we bij voorkeur participatieve vormen van praktijkgericht onderzoek, waaronder (participatief) actieonderzoek, ontwerpend onderzoek en Arts-Based Research.
Cultuur voor iedereen in de stad Utrecht
Wat is de waarde van wijkcultuurhuizen voor de stad Utrecht? Hoe slagen deze laagdrempelige culturele centra erin om iedereen te laten deelnemen aan cultuur?
Bewoners nemen regie in de wijk
In dit project onderzoeken we op welke wijze het eigenaarschap en het onderzoekend vermogen van wijkbewoners kan worden vergroot met als doel de sociale basis en daarmee het welzijn en de gezondheid van mensen in de wijk te versterken.
‘Naar een gelijk speelveld voor ouders in het basisonderwijs?’ Onderzoek naar de toelating op basisscholen in Amersfoort
De gemeente Amersfoort streeft naar gelijke kansen in het onderwijs en laat onderzoek doen naar het beleid en de praktijk van de aanmelding en inschrijving bij de Amersfoortse basisscholen.
Publicaties
- Arts-Based Research voor het sociaal domein Op kunsten gebaseerd praktijkgericht onderzoek
- Boundary Crossing Grenzen overbruggen in de interprofessionele samenwerking tussen school, kinderopvang en welzijnswerk
- Handleiding Beoordelingsinstrument Projectaanvragen
Onderwijs
Het lectoraat werkt op allerlei manieren intensief samen met het onderwijs, vooral op het gebied van sociaal werk, pedagogiek en educatie. Het gaat dan om de instituten Social Work, Ecologische Pedagogiek, Theo Thijssen en Archimedes. Bij al ons onderzoek doen studenten en docenten mee.
“Bevordering van maatschappelijke participatie geldt voor iedereen, niet alleen voor de zogenoemde ‘kwetsbare’ mensen in onze maatschappij.”
dr. Nico de Vos Filosoof, directeur van het Kenniscentrum Sociale Innovatie en lector Participatie en Stedelijke Ontwikkeling