De snelle veranderingen in de samenleving zorgen voor dynamiek en complexiteit in de praktijk van de professional. Ons onderzoek helpt mensen en organisaties zich te ontwikkelen voor de beroepspraktijk en samenleving, nu en in de toekomst.

Voorbereid op de toekomst

Het onderzoek binnen dit thema draagt bij aan oplossingen voor urgente onderwijs- en opleidingsvraagstukken, zoals het lerarentekort en de segregatie in het onderwijs. Overkoepelend vraagstuk is hoe we professionals opleiden voor de beroepspraktijk van morgen. Met aandacht voor de variatie aan talenten, behoeften en vaardigheden van jongeren en professionals.

dynamische leeromgeving Elly de Bruijn

“We doen onderzoek naar de kwaliteit van opleidingsarrangementen en van de beroepsuitoefening en bieden meerwaarde voor docenten en andere opleiders, professionals en organisaties.”

Elly de Bruijn Directeur Leren en Innoveren en lector Beroepsonderwijs 

Samen leren en werken

We ontwikkelen leerinhoud en -benaderingen voor studenten, werkenden, opleiders en organisaties. We creëren leer- en ontwikkelpraktijken waarin studenten en professionals samen werken aan uitdagende vraagstukken uit de beroepspraktijk.

Doorlopend ontwikkelen

Inzichten en resultaten werken door naar het onderwijs van Hogeschool Utrecht en de professionalisering voor onze eigen medewerkers. Wij werken samen met onderwijsinstellingen, onderzoeksinstituten en het publieke domein, om samen aan de vraag aan goed opgeleide professionals te voldoen.

De lectoraten

Daan Andriessen | lector | Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek

Daan Andriessen

Lector Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek Bekijk profiel

Cok Bakker

Lector Normatieve Professionalisering Bekijk profiel
Elly de Bruijn | lector

Elly de Bruijn

Lector Beroepsonderwijs Bekijk profiel
Anita Cremers | lector | lectoraat Co-Design

Anita Cremers

Lector Co-Design Bekijk profiel
Rick de Graaff | lector | lectoraat Didactiek van de Moderne Vreemde Talen

Rick de Graaff

Lector Meertaligheid en Onderwijs Bekijk profiel
Maaike Hajer

Maaike Hajer

Lector Meertaligheid en Onderwijs Bekijk profiel
Remko van der Lugt | lector | lectoraat Co-Design

Remko van der Lugt

Lector Co-Design Bekijk profiel
Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Elwin Savelsbergh

Lector Didactiek van het Beta- en Technologieonderwijs Bekijk profiel
Marlies van Steenbergen | lector | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Marlies van Steenbergen

Lector Betekenisvol Digitaal Innoveren Bekijk profiel
Johan Versendaal | lector | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Johan Versendaal

Lector Betekenisvol Digitaal Innoveren Bekijk profiel
Ilya Zitter | onderzoeker | lectoraat Beroepsonderwijs

Ilya Zitter

Lector Beroepsonderwijs Bekijk profiel

Werk van en werken bij Leren en Innoveren

De centrale onderzoeksvraag bij Leren en Innoveren is ‘Op welke wijze kunnen professionals omgaan met complexiteit en dynamiek in beroepspraktijken en richting geven aan hun handelen en ontwikkeling?’ In het eerste LENI Magazine geven de acht lectoraten antwoord op deze vraag, laten kennisprogramma’s zien hoe er intensief wordt samengewerkt tussen lectoraten om benodigde kennis en onderbouwde werkwijzen te ontwikkelen en geven medewerkers een kijkje achter de schermen.

Samenwerking

Wij werken samen met experts voor kennisontwikkeling over de complexiteit en dynamiek van de beroepsuitoefening. Bijvoorbeeld met professionals uit de beroepspraktijk, scholen en andere opleidingsinstituten. Heb jij een onderzoeksvraag die aansluit op leren, ontwikkelen en innoveren voor werk van nu en morgen? Neem dan contact op.

Labs en Centres of Expertise

Wij werken samen met verschillende labs en Centres of Expertise om specifieke kennis en expertise uit te wisselen en verspreiden. Bekijk wat zij voor jou kunnen betekenen:

Nieuws en evenementen

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het thema Leren en Innoveren? Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Stuur een mail

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Leren en Innoveren

Volg ons op