Lectoraat Didactiek van de Moderne Vreemde Talen
De beheersing van vreemde talen is belangrijk in onze internationale maatschappij. Ook is het belangrijk voor de interculturele communicatieve ontwikkeling van leerlingen. Wij onderzoeken de uitdagingen bij het leren van vreemde talen en de begeleiding van docenten tijdens dit proces.
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Didactiek vormt een essentieel onderdeel van de lerarenopleiding. In veel gevallen lijkt de samenhang tussen de vakdidactische leerlijn in de opleiding en de schoolpraktijk echter beperkt. Via ontwerp-, evaluatie- en effectonderzoek draagt het lectoraat bij aan de versterking van deze samenhang, en daarmee aan de kwaliteit en de toekomst van het vreemdetalenonderwijs in alle sectoren. Op basis van vakdidactische observatie en inventarisatie werkt het lectoraat aan ontwerpgericht onderzoek, gericht op de samenhang tussen opleidingsprincipes en beroepspraktijk.
Projecten
In betekenisvol talenonderwijs is taalvaardigheid een middel om te communiceren, te leren en te functioneren in een internationale en interculturele samenleving. In deze onderzoekslijn werkt het lectoraat aan een inhoudsgerichte focus: welke leerinhouden zijn zinvol om taalvaardigheid mee te ontwikkelen, en bereiden voor op het functioneel gebruik van vreemde talen in de samenleving?
Projecten
Effectieve didactiek voor Engelstalig zaakvakonderwijs
Taal speelt een essentiële rol in al het leren, ook in zaakvakken zoals wereldoriëntatie. Hoe kan Engelstalig zaakvakonderwijs beter worden ingericht?
Leren spreken in een vreemde taal met improvisationele dramatechnieken
Vaak vinden middelbare scholieren het lastig te spreken in de vreemdetaalles. Met dramatechnieken kunnen docenten hun leerlingen helpen.
Communicatief toetsen in het moderne vreemde talen onderwijs
Moderne vreemde talen-docenten richten zich meer op de communicatieve kant van taalonderwijs. Hoe kunnen we toetsen aanbieden met communicatie centraal?
Publicaties
- Van Vreemde Talen naar Vereende Talen De plek van vreemde talen in het onderwijs
Onderwijs
Didactiek is een essentieel onderdeel van de lerarenopleiding: de kunst van het onderwijzen. In veel gevallen ontbreekt de samenhang tussen de opleiding en de stagepraktijk. Wij dragen bij aan het versterken van deze samenhang. Daarmee willen we de kwaliteit en de toekomst van het taalonderwijs in alle sectoren verbeteren.
“Language is a means of transport that takes you to the places you want to go. You see more when you enjoy the ride; you enjoy more when you are well prepared”
Rick de Graaff Lector Didactiek van de Moderne Vreemde Talen
“Language is a means of transport that takes you to the places you want to go. You see more when you enjoy the ride; you enjoy more when you are well prepared” Rick de Graaff Lector Didactiek van de Moderne Vreemde Talen
“De afgelopen vijftig jaar is er heel wat veranderd in het vreemdetalenonderwijs, maar veel zaken bleven onveranderd. De meeste scholen maken nog steeds gebruik van lesboeken met regels, rijtjes, invuloefeningen en teksten ter illustratie. Er wordt weinig in de vreemde taal gecommuniceerd, niet door de leerlingen en ook niet door de leraar. Waar dat toe leidt, beseffen veel mensen als ze ‘met een mond vol rijtjes’ bij de Franse bakker, in de Oostenrijkse skihut of in de Londense metro staan. Misschien is dat ook niet zo verwonderlijk: wie goed wil leren zwemmen, kan beter baantjes gaan trekken dan de wet van Archimedes uit z’n hoofd leren.”
Rick de Graaff, in www.taalcanon.nl/vragen/hoe-leer-je-een-nieuwe-taal-op-school
Samenwerking
Het lectoraat werkt samen met verschillende regionale en landelijke partijen aan de versterking van een communicatieve, interculturele en inhoudsgerichte focus in het vreemdetalenonderwijs.