Nederlands Platform voor Gedragsontwerp gelanceerd op Dutch Design Week
Gedragsverandering is een actueel onderwerp: jongeren moeten minder drinken, automobilisten voorzichtiger rijden, medewerkers stressvrijer werken. Door vanuit vijf verschillende ‘gedragslenzen’ te kijken naar deze vraagstukken, is het mogelijk om gezonder, veiliger en duurzamer gedrag te ontwerpen. Zo ontstaat bijvoorbeeld een duidelijk inzicht in hoe je automatische facetten van gedrag kunt beïnvloeden, hoe je doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie van de doelgroep is.
Theorie over gedrag en praktijk van ontwerp bij elkaar gebracht
Het Nederlands Platform voor Gedragsontwerp is voortgekomen uit het onderzoeksproject Touchpoints, waarin werd onderzocht hoe theoretische kennis en laatste wetenschappelijke inzichten over gedrag beter kunnen aansluiten bij het creatieve ontwerpproces. In dit project werkten de lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en Co-design van Hogeschool Utrecht samen met drie ontwerpbureaus: Design Innovation Group, Ideate en Panton. De samenwerking resulteerde in ‘The Behavioural Lenses’, een methodiek voor het ontwerpen voor gedragsverandering en uiteindelijk in de oprichting van het Nederlands Platform voor Gedragsontwerp. Dit laatste op initiatief van U CREATE, Centre of Expertise Future Health Design. The Behavioural Lenses-methodiek is inmiddels veelvuldig ingezet in projecten van betrokken bureaus en lectoraten. Verder heeft de samenwerking geleid tot presentaties, workshops, wetenschappelijke papers, een explanimation, een werkboek én tot een intensievere wisselwerking tussen (ontwerp)professionals, onderzoek en onderwijs.