Masterclasses op scholen voor betere aansluiting hbo

Hoe kun je als opleiding zorgen dat je studenten werft die ook echt gemotiveerd zijn? De opleiding Small Business en Retail Management (SBRM) biedt masterclasses ondernemerschap aan voor havo-scholen in de regio om te zorgen voor een gemotiveerde instroom en zo de uitval in het eerste jaar te beperken. Dit voorjaar vinden de eerste plaats.

Volgend studiejaar wordt de opleiding SBRM landelijk omgedoopt tot Ondernemerschap en Retail Management. Niet voor niets, zegt Sjoerd van Dijk, die als docent Ondernemerschap verbonden is aan de opleiding: “Wij leiden op tot ondernemer of ondernemende professional. Deze naam dekt de lading beter.” De opzet van de opleiding blijft echter gehandhaafd. “We hebben een wat afwijkende vorm van onderwijs”, zegt Van Dijk. “Studenten worden geleidelijk vrijgelaten en moeten zelf initiatief durven nemen. Dat is een competentie die essentieel is voor ondernemers, en we verwachten dat onze studenten die in zich hebben.”

Makkie

Die opzet heeft een belangrijk nadeel. “In de instroom merken we dat een deel van de nieuwe studenten zich vooral aangetrokken voelt tot het feit dat wij geen rooster hebben, nauwelijks colleges en weinig tentamens. Makkie, denken zij. Dat is een andere motivatie dan wij hopen.” De meeste van die studenten komen dan ook van een koude kermis thuis: zij doen veel groepsprojecten die een directe koppeling hebben met de praktijk, en daarbij moet geleverd worden. Het gevolg is, dat aan het eind van het eerste jaar steevast een fors deel uitgevallen is.

Ervaren

“Je kunt twee dingen doen”, zegt Van Dijk. “Of je vergroot de instroom, of je zorgt voor hogere kwaliteit.” De opleiding zet in op het laatste en startte een pilot waarin zij havo-scholieren laten kennismaken met ondernemerschap. “Ons idee is om scholieren onze manier van onderwijs geven te laten ervaren. Zo krijgen zij een veel beter beeld van wat ondernemerschap inhoudt en hoe wij dat onderwijzen. Bijvangst is dat onze opleiding meer naamsbekendheid krijgt.”

Enthousiast

De pilot haakt in op de trend onder scholen in de regio om havo-4-leerlingen met een profiel Management & Organisatie (M&O) de mogelijkheid te geven een business class te volgen. Ze starten daarin een bedrijf en gaan spullen in- en verkopen. Zo krijgen zij de basisbeginselen van het runnen van een bedrijf mee. Van Dijk: “Aan zo’n groep leerlingen hebben we een masterclass gegeven over het Business Model Canvas en Waardepropositie.” De leerlingen werden in februari uitgenodigd op de HU Amersfoort (HUA), waar ze een hele dag bezig waren: eerst met college over de theorie, vervolgens door in groepjes aan de slag te gaan. Aan het eind van de dag hielden de scholieren pitches voor een jury, die een winnende groep koos. Volgens Van Dijk waren de leerlingen erg enthousiast. “In onze masterclass leren ze net even iets meer dan op hun eigen school. En voor ons was het een goede manier om onze opleiding te laten zien aan ondernemers in de dop.” In april of mei verwelkomt de opleiding nog een schoolklas.

Panacee

Met twee of drie scholen verbeter je natuurlijk niet meteen een instroom van 80 tot 100 studenten per jaar. Volgens Van Dijk denkt de opleiding er dan ook over na om scholieren van meerdere scholen tegelijkertijd uit te gaan nodigen bij de HUA. Ook kijkt de opleiding naar masterclasses op het mbo dat in het pand zit waar ook de HUA is gevestigd. Bovendien wil de opleiding zichtbaarder zijn tijdens open dagen van de HU in Utrecht. “De masterclasses voor scholen zijn natuurlijk geen panacee”, zegt Van Dijk. “Maar je moet ergens beginnen. We zijn nu aan het zaaien in havo 4, in de hoop dat we over twee jaar kunnen beginnen met oogsten.”