Gert Biesta

Gert Biesta staat in Nederland bekend als onderwijspedagoog en onderwijsvernieuwer, op dit moment wellicht de meest spraakmakende. Hij richt zijn pijlen vooral op de vraag ‘Wat is goed onderwijs?’ en stelt dat in de beantwoording van die vraag de aandacht dominant uitgaat naar slechts één van de drie hoofdtaken van het onderwijs. Het beleid richt zich vooral op het kwalificeren van leerlingen. Onderwijs wordt in die visie gezien als instrument van de maatschappij.

Gert Biesta

In zijn recente Nederlandstalige publicaties houdt Biesta een vurig, filosofisch betoog voor meer aandacht voor de twee andere hoofdtaken van het onderwijs: socialisatie en subjectivatie. De leerling opvoeden in normen en waarden. En leren daar een eigen stelling in te durven nemen. Daar zou het onderwijs om moeten gaan. Biesta beziet daarbij onderwijs en opvoeding als een langzame en risicovolle onderneming.
Biesta’s onderzoek naar en gedachten over de rol van de ecologie op leerkrachtgedrag is minder bekend binnen het Nederlandstalig pedagogisch vakgebied maar daarom zeker niet minder interessant.

Gert Biesta is Professor of Education aan het Department of Education van de Brunel University en Londen en Professor Art Education aan het Artez Instituut van de Kunsten in Arnhem. Daarnaast is Biesta sinds begin 2015 ook lid van de Onderwijsraad, het voornaamste onderwijs adviesorgaan van de Nederlandse regering.

Lees de nieuwsberichten over de aanstelling van Gert Biesta als bijzonder hoogleraar:

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten