Een toekomst voor vluchtelingkinderen

Stel, je woont in een vluchtelingenkamp, zo groot als Nijmegen. Iedereen om je heen is gevlucht voor oorlog of vervolging, op zoek naar een veilige en betere toekomst. Maar in het kamp is werken aan een toekomst nauwelijks mogelijk. Zo kan maar 4% van de jongeren naar de middelbare school. Wat doe je dan?

Dan ga je lesgeven. In vluchtelingenkamp Kakuma in Kenia staan veel vluchtelingen met slechts een middelbareschooldiploma als docent voor de klas. Voor klassen met soms tot wel 120 leerlingen. Zonder terug te kunnen vallen op een lerarenopleiding. Wij vinden hen de helden van Kakuma.

Lesprogramma voor docenten zonder diploma

Daarom helpen we hen om betere docenten te worden, met een lesprogramma – daar zijn we tenslotte goed in. Vier keer geven onze HU-docenten een week lang les in Kenia. De rest van de lessen en begeleiding gaan via een digitaal platform, sociale media en andere digitale middelen. Via een buddy-systeem kunnen de vluchteling-docenten ook contact onderhouden met studenten aan onze lerarenopleidingen in Utrecht.

Een betere toekomst voor docenten en kinderen

Hogeschool Utrecht heeft het lesprogramma samen met twee Keniaanse universiteiten gemaakt: MOI University en Kenyatta University. Inmiddels wordt de leergang, die door de HU is ontwikkeld, door deze universiteiten erkend als deel één van een tweedelig programma dat leidt tot een Keniaans diploma. Zo helpen we deze vluchteling-docenten om te werken aan hun eigen toekomst én aan een betere toekomst voor de kinderen in Kakuma.

Bekijk de korte documentaire die Stichting De frisse blik maakte tijdens een bezoek van onze docenten aan Kakuma.