HU start voor docenten een online Master Educational Needs

De Master Educational Needs is een verdiepende opleiding voor docenten. Het leert hen het onderwijs beter af te stemmen op de mogelijkheden en talenten van individuele leerlingen, ook in klassen met een grote diversiteit. De master blijkt echter voor veel docenten lastig om in te passen in hun leven en werk. Zeker in coronatijd. Een nieuwe, meer flexibele variant biedt uitkomst – en spreekt zelfs een nieuwe doelgroep aan, tot in Jakarta.

Matthijs Brouwer, opleidingsmanager bij het Seminarium voor Orthopedagogiek van Hogeschool Utrecht, werkt onder andere voor de Master Educational Needs (Master EN). Een tweejarige deeltijdopleiding die goed aangeschreven staat maar waarvoor het aantal aanmeldingen toch daalde, in lijn met de landelijke tendens. “Het lerarentekort legt veel druk op werkende docenten. Er is minder ruimte voor studie en ontwikkeling.” En toen kwam de coronacrisis. “Eén van de grote veranderingen die deze tot gevolg heeft gehad, is een enorme boost in het online werken, lesgeven en leren. Niet alleen bij onze medewerkers, maar ook bij de docenten in het veld. We leerden dat sommige dingen veel beter op afstand mogelijk zijn dan gedacht: contact maken, samenwerken, coachen. Ook hebben we veel ervaring opgedaan met de benodigde ICT-tools en werkwijzen.”

Eigen blend

Die ervaring komt nu goed van pas bij de start van een nieuwe variant van de Master EN. Eentje die veel flexibeler en ook op grotere afstand is te volgen. Maar noem de opleiding geen digitale kopie. Brouwer: “Het is een alternatieve leerroute met een eigen ‘blend’. Interactieve activiteiten worden afgewisseld met werken in leerteams en met studieloopbaanbegeleiding. De praktijksituatie staat centraal; we verbinden de theorie met de specifieke praktijkcontext van de student.”

Buiten de grenzen

“Deze variant is echt een kans voor professionals die nu nog onvoldoende praktische mogelijkheden zien om de master te volgen”, stelt Brouwer. “Denk aan mensen met een te grote reisafstand binnen het reguliere wervingsgebied van de opleiding. Mensen uit plaatsen als Den Helder of Vlissingen, maar ook mensen uit Vlaanderen of de Nederlandse Antillen. Sterker nog, bij de eerste aanmeldingen voor de digitale variant zit ook een onderwijsprofessional uit Jakarta!”

“Het ontstaan van gemengde, internationale leerteams geeft voor betrokkenen een extra en zeer relevante dimensie aan de Master EN, die interessant is om verder te verkennen. De input van internationale studenten en de wisselwerking met onze docenten zullen zeker bijdragen aan de kwaliteit van de opleiding.”

Plooien binnen het werk

Niet alleen is de master minder afhankelijk van locatie. Omdat hij ook bij kleinere aantallen  financieel verantwoord uitgevoerd kan worden (de basis voor begeleiding vormt niet een klas maar een leerteam van 4 tot 6 studenten), kan hij in de toekomst meerdere keren per jaar starten. Vertragen en versnellen wordt daarmee eenvoudiger te realiseren. “Het volgen van korter lopende, afgebakende eenheden in plaats van een tweejarig traject is voor veel docenten onder de huidige werkdruk een goed alternatief. De Online Master EN biedt optimale mogelijkheden om het onderwijs te plooien binnen het werk. Er hoeft geen onderwijs te worden gevolgd op momenten dat daar geen ruimte voor is.”

Passend bij ambities HU

Brouwer: “De HU heeft forse ambities op het gebied van gepersonaliseerd, flexibel leren. Deze master past prima in die ambities. Het geeft studenten de mogelijkheid zelf de regie te nemen over hun leerproces. Er zijn leeruitkomsten en eindkwalificaties die aangeven welke resultaten behaald moeten worden. Deze komen overeen met de reguliere vorm van de master Educational Needs, maar de student bepaalt zelf de weg en het tempo om daar te komen.”

Eerste lichting gestart

De betrokken docenten werken intensief samen om zo te leren van elkaars ervaringen en deze waar nodig te vertalen in verbeteringen en aanpassingen. Het Teaching & Learning Network van de HU ondersteunt de opleiding met begeleiding op het gebied van online didactiek.

Een eerste lichting van zo’n dertig studenten is 1 september 2020 met de opleiding gestart. “Een mooi aantal, zeker gezien de korte wervingsperiode van twee maanden in een tijd dat er geen HU-voorlichtingsdagen meer waren. Er is duidelijk een vraag naar deze flexibele onderwijsvorm binnen de onderwijswereld.”

Meer weten? Kijk op de website van de Online Master Educational Needs