HU Onderzoek op Lowlands Science

Van 17 t/m 19 augustus vindt de zesentwintigste editie van Lowlands plaats. Traditiegetrouw is een deel van het festivalterrein gereserveerd voor onderzoek vanuit universiteiten en hbo-instellingen. De HU doet hier dit jaar voor de eerste keer aan mee.
Kampeerterrein Lowlands festival

Het lectoraat Wonen en Welzijn (Kenniscentrum Sociale Innovatie), studenten Social Work en de Tussenvoorziening onderzoeken op Lowlands Science of mensen die meer weten over dakloosheid, eerder bereid zijn daklozen ondersteuning te bieden. Daklozen moeten namelijk voortaan in de wijk worden opgevangen. Dat is nieuw landelijk beleid. Op die manier is er minder professionele hulp nodig en kunnen burgers de benodigde ondersteuning bieden. Maar hoe realistisch is dat? En zijn voldoende mensen bereid om iemand die dakloos dreigt te worden op te vangen?

Meer jongere daklozen

Lia van Doorn,  lector Maatschappelijke Dienstverlening, is erg enthousiast over deelname aan Lowlands Science: ‘Het is een geweldige manier om aandacht te vragen voor de problematiek van dakloosheid. Iets wat onder jongeren weer steeds meer voorkomt. Nederland telde op 1 januari 2016 naar schatting 31 duizend daklozen van 18 tot 65 jaar. Het aandeel jongere daklozen is 41 procent en stijgt de laatste jaren sterk. Dat is een groot maatschappelijk probleem waar wij vanuit ons kenniscentrum oplossingen voor willen vinden. Deelname aan Lowlands Science kan daarin een eerste stap zijn.’

Stellingenspel

Het onderzoek wordt gedaan in de vorm van een stellingenspel dat wordt geleid door schrijver, ervaringsdeskundige en HU gast-docent Wim Eickholt. Festivalbezoekers wordt gevraagd stelling te nemen en te discussieren over dakloosheid. In hoeverre hebben daklozen zelf schuld aan hun situatie? Willen zij wel geholpen worden? En hoe groot achten zij de kans dat ze zelf ooit dakloos worden?
Deelnemers aan het onderzoek kunnen op het terrein waar het onderzoek plaatsvindt ook post-its achterlaten waarop zij aangeven wat zij willen doen om ex-daklozen weer te laten integreren in de maatschappij.

De uitkomsten van dit onderzoek gebruikt lector Lia van Doorn als basis voor vervolgonderzoek naar de bereidheid van burgers om ondersteuning te bieden aan daklozen.

Naast de HU doen nog negen andere universiteiten en hogescholen onderzoek op Lowlands Science. Bovendien vinden op hetzelfde terrein de talkshow Tegenlicht talks en de dagelijkse Nationale Wetenschaps Quiz van de VPRO plaats.

De Lowlandseditie van dit jaar is al enkele weken uitverkocht.