Sjoerd van den Heuvel: “Neem ook eens een techneut aan bij HR”

Een baan kan ook de ideale kandidaat vinden in plaats van andersom. Data-analyse helpt daarbij, zegt Sjoerd van den Heuvel, hoofddocent Arbeid en Organisatie bij Hogeschool Utrecht.

Bij het werven van nieuwe collega’s is ‘People Analytics’ onontbeerlijk, vindt Sjoerd van den Heuvel. De hoofddocent Arbeid en Organisatie en onderzoeker aan Hogeschool Utrecht gebruikt expres niet de gebruikelijke term ‘HR-analytics’. Hij betrekt ook de gedragswetenschappen bij het verzamelen en analyseren van gegevens. Bovendien wil hij afdelingen zoals ICT en juridische zaken erbij halen. Zijn hogeschool begint in september 2020 met een master People Analytics.

Welke vorm van recruitment zou jij het meest aanspreken als je een baan zocht?

“Ik zou het interessant vinden als uit data-analyse blijkt dat ik toe ben aan een nieuwe baan. Misschien weet ik dat zelf niet eens, maar op LinkedIn heb ik net een opleiding toegevoegd en ik google af en toe universiteiten. Uit analyse van mijn e-mails blijkt dat ik geïnteresseerd ben in het onderwerp leiderschap. Dan zou ik de tip kunnen krijgen om eens te kijken naar de vacature van hoofddocent leiderschap bij Universiteit Utrecht.”

Gaat data-analyse zo ver dat dit allemaal aan elkaar wordt gekoppeld?

Wat heeft HR aan People Analytics?

“Als een baan de ideale persoon vindt in plaats van omgekeerd, snijdt het mes aan twee kanten. De match is zo goed dat er minder kans is op ziekte of vertrek en meer kans op betrokkenheid en productiviteit. Dat is fijn voor de werknemer, de organisatie en de samenleving, want dan zijn er ook minder kosten. Nog een voordeel is dat je het recruitment-proces met data-analyse tegen het licht kunt houden. Een bedrijf deed dat onlangs, omdat het veel tijd kwijt was met het selecteren van sollicitanten. Het recruitment-proces bestond uit wel elf stappen, van e-assessments tot een gezamenlijk diner en persoonlijke gesprekken. Twee stappen bleken geen voorspellende waarde te hebben. Een extern bureau verzorgde een daarvan. Als je die voor duizend kandidaten schrapt, bespaar je veel geld.”

“Zo kun je ook onderzoeken hoe je je kandidaten aan boord krijgt: via de sociale media, via campagnes of door medewerkers in contact te brengen met kandidaten. Philips doet dat laatste bijvoorbeeld bij het werven van kandidaten voor technologische vacatures. Met succes, want techneuten spreken elkaars taal beter dan recruiters.”

Heb je nog een tip voor HR?

“Neem ook eens een techneut aan. Ik merk dat HR eigen medewerkers met de klassieke profielen blijft werven. Dat schiet niet op. Verder raad ik aan kritisch naar je organisatie te kijken. Als je innovatieve medewerkers zoekt, moet je wel een inspirerende werkomgeving bieden.”

Bron: XpertHR Actueel. Lees het volledige interview op hun website