Hogeschool Utrecht speelt in op tekort aan leerkrachten bewegingsonderwijs

Breed inzetbare leerkrachten met een dubbele bevoegdheid. De HU leidt leerkrachten op die ook bewegingsonderwijs mogen geven én hun leerlingen leren wat een gezonde levensstijl is. Met de zogenoemde HU pabo sportklas werkt Hogeschool Utrecht mee aan oplossingen voor het regionale lerarentekort en geeft hiermee aandacht aan sport en beweging in het basisonderwijs.

Al eerder pleitten de Nederlandse Sportraad, Onderwijsraad en Raad voor Volksgezondheid en Samenleving voor meer beweging op school. Het advies is om kinderen twee maal per dag een half uur te laten bewegen naast de gewone gymles. Meer dan de helft van de basisscholen lukt het niet altijd om bewegingsonderwijs door bevoegde docenten te laten geven. Dat komt door een groot tekort aan leerkrachten met een bevoegdheid voor bewegingsonderwijs.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

De HU pabo sportklas speelt in op het tekort en voorziet studenten niet alleen in de reguliere opleiding Leraar Basisonderwijs, maar geeft daarnaast extra aandacht voor sport, bewegen en gezondheid. Bewegingsonderwijs heeft naast fysieke ontwikkelingen ook een positief effect op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De sportklasstudenten leren daarom niet alleen over bewegen met de kinderen in de gymzaal maar ook in andere contexten, zoals bijvoorbeeld op het schoolplein, in het klaslokaal en op sportdagen.

Utrecht en Amersfoort

Met de HU pabo sportklas sluit Hogeschool Utrecht aan op de toenemende behoefte uit het werkveld aan meer leerkrachten die uitstromen met een bevoegdheid bewegingsonderwijs naast hun pabodiploma. Bovendien maakt de sportklas de pabo aantrekkelijker voor een breder publiek.

De eerste HU pabo sportklas is in september 2018 gestart met een klas van 36 studenten. De ambitie is om komend studiejaar de sportklas uit te breiden naar meerdere klassen in Utrecht en een klas in Amersfoort. Bekijk de opleidingspagina pabo sportklas voor meer informatie.

Foto: Kees Rutten