Hogeschool Utrecht opent 23 techlabs en werkplaatsen

Hogeschool Utrecht opende op 6 april 23 lab-omgevingen waar studenten, onderzoekers, bedrijven en instellingen samen innovatieve oplossingen bedenken voor de stad van de toekomst.

De verwachtingen van wat nieuwe technologie zal veranderen voor stadsbewoners en professionals zijn hoog: zo moeten we met de juiste technologie energieneutraal kunnen wonen, thuis kunnen blijven wonen als we ziek of dementerend zijn en moeten ziekenhuizen organen en botten kunnen printen. In de HU techlabs zetten studenten, organisaties en onderzoekers de eerste stappen naar realisatie van deze toekomst.

Afwijkende botten uit de 3D printer

Zo werkt men in het Energylab aan een robot die autonoom glasoppervlakten kan schoonmaken onder een hoek van 45 graden. Zonnedaken moeten namelijk goed schoon blijven om de optimale hoeveelheid stroom te leveren. In het Leading Edge Development lab werkt men aan het 3D-printen van ernstig afwijkende botten. Zo kan de arts voor de operatie alvast oefenen en de juiste operatietactiek bepalen. In het Physical Prototyping lab wordt onderzocht hoe mensen met autisme door technologische hulpmiddelen beter (sociaal) kunnen functioneren en zelfstandig kunnen wonen. De 23 labs werken, waar mogelijk, nauw met elkaar samen.

Maatschappelijke problemen oplossen

Met de labs wil Hogeschool Utrecht studenten opleiden tot professionals die bekend zijn met state of the art kennis en technologie op hun vakgebied, en met de knowhow hoe ze die kennis en technologie verder kunnen ontwikkelen. Zodat ze op de arbeidsmarkt de innovatievaardigheden hebben die nodig zijn om oplossingen te creëren voor problemen waar we in de maatschappij tegenaan lopen. Daarnaast wil de HU de beroepspraktijk waarvoor zij studenten opleidt verder helpen, met de kennis die zij in samenwerking met hen ontwikkelt. Zoals voorzitter van het college van bestuur Jan Bogerd het verwoordde: “Er is een gezegde: “Als de wind van verandering waait, bouwen sommigen muren, anderen bouwen windmolens.” De hogeschool kiest voor windmolens. Wij willen een open hogeschool zijn die niemand buitensluit. Mensen optimale kansen bieden op de arbeidsmarkt is de beste manier om mensen optimale kansen te bieden op een plaats in de maatschappij.”