Games in het onderwijs? Kom naar de Conferentie Gamedidactiek

Wat kan een spel toevoegen aan jouw lessen? En hoe zet je deze dan het meest effectief in? Hoe kun je hier morgen al mee aan de slag? Kom 29 januari 2020 voor antwoord op deze en nog veel meer vragen naar de conferentie ‘Gamedidactiek: enter the playground!’. Voor onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en van alle onderwijsniveaus.

Serious gaming en gamification zijn in het onderwijs sterk in opkomst als didactisch middel. Maar ook in organisaties wint dit aan populariteit. En niet zonder reden! Het geeft nieuwe mogelijkheden voor een docent, trainer of begeleider om deelnemers te helpen bij het behalen van leerdoelen. Spelelementen en motivatie spelen daarbij een belangrijke rol. Op deze conferentie ontmoeten ruim 150 geïnteresseerden elkaar. Er is veel te doen en te zien: een interessante keynote, een boekpresentatie, veel workshops en vooral mooie voorbeelden!

Keynote

De conferentie wordt georganiseerd door Hogeschool Utrecht (HU) en Saganet. Jaap van Voorst, directeur Instituut Archimedes van de HU, zal iedereen welkom heten. Vervolgens gaan we in een plenaire lezing in op de rol van serious games in het onderwijs. Martijn Koops presenteert dan zijn boek Gamedidactiek 2. Koops is een expert op het gebied van serious gaming en gamification en gebruikt als docent op de lerarenopleiding van de HU zelf games om studenten leerdoelen te laten behalen. Hij gaat in op het belang van serious gaming als didactische interventie en zal aansprekende voorbeelden laten zien.

Workshops en spellenmarkt

In diverse workshops kun je vervolgens kennis maken met succesvolle toepassingen van games in het onderwijs, van PO tot WO. Heb je al veel ervaring met serious games? Kom dan naar de GameJam, waar je samen met collega’s een game ontwikkelt onder leiding van ervaren ontwikkelaars.

Wandel tijdens de lunch ook even over de educatieve-spellenmarkt. Hier worden diverse commerciële, educatieve games gepresenteerd. Studenten van de HU-minor Vernieuwend leren met ICT en games laten er bovendien hun bord- en kaartspellen voor verschillende schoolvakken zien.

Na de lunch bespreken we in diverse workshops succesvolle praktijkvoorbeelden van gamification en games, van digitale games tot fysieke bord- en kaartspellen. Dit alles rond de vraag: hoe kun jij morgen al in jouw onderwijspraktijk aan de slag met games en gamification?

Praktische informatie

Datum: woensdag 29 januari 2020
Tijd: van 9.30 tot 16.30 uur
Locatie: Marinus Ruppertgebouw, Universiteit Utrecht: Leuvenlaan 21 Utrecht (Utrecht Science Park)
Doelgroep: Onderwijsprofessionals en trainers uit alle geledingen en niveaus van onderwijs en organisaties
Kosten: 29,50 euro
Meer informatie
Meld je hier aan!

Impressie van de conferentie in 2019

Deel dit evenement