Schrijven voor online

Ontdek de wereld van push en pull communicatie en vertaal inzichten direct naar de beroepspraktijk. Jouw beroepspraktijk. In de cursus Schrijven voor Online leer je meer dan alleen webteksten schrijven. Denk aan de toegevoegde waarde van social media waarbij je vanuit de webmatrix (digitaal concept) maximaal rendement haalt. En dat is wat telt voor webredacteuren en online copywriters.

Schrijven voor online: drie studenten in leeromgeving

De cursus Schrijven voor online sluit naadloos aan bij de wensen van de beroepspraktijk. Zo leer je alle facetten van webteksten schrijven en combineer je een websitestrategie in een handomdraai met een solide socialmediastrategie. En omgekeerd.

Informatie aanvragen

Meer weten over deze opleiding?

aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Start Dinsdag 12 november 2019
Lesdata 12 november tot en met 17 december 2019
Kosten € 1050 (vrij van btw)
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht, Incompany
Diploma Certificaat van deelname

opleidingsinhoud

In de cursus Schrijven voor online leer je hoe je vanuit een overkoepelend concept (de webmatrix) teksten schrijft voor websites en social media. Je ontwikkelt een beter inzicht in de wijze waarop je bezoekers én volgers op korte en lange termijn bereikt en aan je bindt via de website en social media. Daarbij vertaal je de zenderdoelen van een organisatie naar ontvangerdoelen (van de websitebezoeker of socialmediagebruiker). Toegegeven, als je het zo leest, dan lijkt dat makkelijk. Is het ook. Als je weet hoe het moet.

Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • de vertaalslag van push naar pull maken, zenderdoelen omzetten in ontvangerdoelen
  • webteksten schrijven, van de basisvaardigheden tot specifieke vaardigheden die je nodig hebt bij webteksten en teksten voor socialmediakanalen
  • conceptueel communiceren vanuit een overkoepelend plan van aanpak (de webmatrix)
  • de balans vinden tussen strategie, structuur, schrijfstijl en interactie (+metacommunicatie)
  • social media congruent aan laten sluiten bij interactieve webcontent en schrijven voor socialmedia met de drie pijlers als basis

 

Je leert bijvoorbeeld:

  • wat de ideale zinsbouw is
  • hoe een topische structuur op een webpagina werkt
  • wat het nut is van 'chunking' en een inverse structuur
  • hoe je een solide longread maakt met ankerpunten
  • hoe je interactie naar het volgende niveau tilt en meer conversie op 3 niveaus mogelijk maakt

Aansluitend voeg je daar ook de belangrijkste overtuigingsprincipes aan toe, comprimeer je teksten voor twitter, facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. En ja, je kunt je discussiëren over in hoeverre LinkedIn valt onder de noemer social media. Maakt ook niet uit, je leert tijdens de cursus dat regels en richtlijnen bij interactieve media volledig 'vloeibaar' zijn. 

toelating

HBO niveau. Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij je cv.


Docent

Toine Kamphuis, docent post-bachelorcursus, Hogeschool Utrecht

Toine Kamphuis

Gepassioneerd schrijven. Niet zomaar krabbelen, maar wél effectieve teksten schrijven. Het liefst meetbaar. Klinkt makkelijk en dat is het ook. Als je weet hoe het moet. Journalist en copywriter Toine leert ambitieuze schrijvers in meerdere schrijfdisciplines de kneepjes van het vak. ‘Mensen motiveren meer te leren, daar doe ik het voor’.

na deze opleiding

Je kunt na deze cursus het organische karakter van social media volledig doorgronden. Zo pas je drie beproefde pijlers toe op socialmedia-uitingen. De drie pijlers staan garant voor socialmedia-uitingen die ook echt resultaat opleveren. Vervolgens pas je de inzichten van social media ook toe op de webteksten die je schrijft vanuit concept (de webmatrix). Dit is een interactieve checklist waarin de antwoorden op de vragen elkaar onderling beïnvloeden. Zo ontstaat tweerichtingsverkeer tussen de website en social media.

Nog niet uitgeleerd? Volg dan ook een van de andere cursussen uit het post-hbo-aanbod van Hogeschool Utrecht.

overige informatie

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig te maken krijgt met webteksten schrijven en schrijven voor social media. Of je nu incidenteel teksten schrijft of in de rol van webredacteur dagelijks een of meerdere websites en socialmediakanalen beheert, de cursus Schrijven voor online biedt je alles wat je nodig hebt. En meer.

De post-bachelorcursus Schrijven voor Online kost € 1050, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

direct Contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Schrijven voor Online: drie mensen in leeromgeving

Interesse in de opleiding Schrijven voor online?