Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren

Je stelt een onderwijsverbeteringsplan op met een aantal vragen als vertrekpunt: 
• Met welke bril zie, hoor en ervaar ik de omgeving en mijn praktijk? 
• Wat is er nodig om een innovatie te realiseren? 
• Hoe realiseer ik dat?

Handig om te weten

Start November 2022
Lesdata

- Online: maandagavond 14-11, 28-11, 12-12 (2022) en 09-01 (2023) of donderdagavond 17-11, 01-12, 15-12 (2022) en 12-01 (2023)
 
- Utrecht (dag): donderdag 17-11, 08-12 (2022) en 19-01 (2023) van 09.00u tot 16.00u

- Utrecht (avond): dinsdag 15-11, 22-11, 29-11, 06-12 en 13-12 (2022) van 17.30u tot 21.00u

- Amsterdam (avond): donderdag 17-11, 24-11, 01-12, 08-12 en 15-12 (2022) van 17.30 tot 21.00u

- Rotterdam (avond): woensdag 16-11, 23-11, 30-11, 07-12 en 14-12 (2022) van 17.30u tot 21.00u

- Den Haag (avond): woensdag 16-11, 23-11, 30-11, 07-12 en 14-12 (2022) van 17.30u tot 21.00u

Studie-investering De totale studiebelasting is 140 uur per week (inclusief colleges)
Kosten € 690 (vrij van btw)
Deelnemers 15-25
Locatie Padualaan 97 Utrecht , Online
Diploma Certificaat met de studie-investering (140 uur)

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De nadruk in deze module ligt op het begeleidingsproces van onderwijsverbetering binnen uw school-organisatie. U ontwerpt een onderwijsverbeterplan en u begeleidt een onderdeel van de onderwijs-verbetering vanuit een heldere visie op innoveren en onderwijskwaliteit. 

Het programma bestaat uit drie of zes lesdagen (afhankelijk van lesplaats en variant). Daarnaast ga je zelf aan de slag met zelfstudie en opdrachten.

De module wordt blended gegeven. Blended learning is een didactisch concept dat leren in de klas, op de werkplek, in leerteams, individueel en digitaal combineert. De digitale leeromgeving is de belangrijkste tool, waar veel cursussen juist draaien om klassikale lessen. Zo kun je veel flexibeler onderwijs volgen.

De student:
  • Construeert kennis met betrekking tot succesvolle en duurzame onderwijsverbetering en zet deze kennis in, in het ontwerp van een onderwijsverbeterplan.
  • Analyseert de beïnvloedende factoren van de context waarin de onderwijsverbetering plaatsvindt (betrokken partijen; huidige en gewenste situatie; ambitie; resultaten; onderliggende aannames over veranderen)te kunnen analyseren.
  • Interpreteert en waardeert de aard van de processen en de dynamiek die zich afspeelt in de praktijk (veranderbereidheid; verandervermogen; eigenaarschap; onderlinge verhoudingen).

toelating

De mastermodule Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt deze opleiding volgen als je een bachelordiploma hebt.

docenten

De docenten van het Seminarium voor Orthopedagogiek combineren specialistische theoretische kennis met praktische werkervaring. Hierdoor sluit de cursus goed aan op de dagelijkse praktijk van de deelnemers. De kennis die ze aanreiken is actueel, state-of-the-art en evidence-based.

Na deze opleiding

Wanneer je de mastermodule Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Kies dan voor een andere mastermodule, of ga voor de Master Educational Needs of de Online Master Educational Needs in deeltijd.

Door het volgen van deze module verbreed je je competenties als docent, coach, IB’er, RT’er of studie(loopbaan)begeleider, decaan of mentor.

Heb je na deze module de smaak te pakken? Studeer dan verder voor je mastertitel, bijvoorbeeld met de Master Educational Needs of de Online Master Educational Needs in deeltijd. Deze opleiding is in nauwe samenwerking met de praktijk ontwikkeld.

Overige informatie

De mastermodule Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren kost € 690,- vrij van btw. 

Wat je tijdens de lessen leert, kun je de volgende dag meteen toepassen in je werk.

Deze module maakt deel uit van een volledige masteropleiding. Bachelor- en mastermodules kun je los volgen of zelf stapelen tot een degree-opleiding. In het laatste geval tellen de studiepunten van deze module mee voor het behalen van een officieel diploma.

Waarom onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren bij de HU?

  • Hoge studenttevredenheid

    De Nationale Studenten Enquête toont aan dat studenten zeer tevreden zijn over de mastermodules van de Master Educational Needs.

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.

  • Vergroot je netwerk

    Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.

Certificering mastermodule

De mastermodule Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren is onderdeel van de door het NVAO geaccrediteerde Master Educational Needs.

NVAO accredited programme logo

Interesse in de opleiding Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren?