Marketing Analytics

In de module Marketing Analytics ga je aan de slag met state-of-the-art data analyses die vandaag de dag gebruikt worden in moderne organisaties om betere marketingbeslissingen te nemen. Dit moet onder andere leiden tot meer tevreden klanten en hogere verkopen.

Dit doe je door middel van systematische analyses van allerlei klanten data  (Big en Small). Denk hierbij bijvoorbeeld aan segmentatie analyses, conversie-attributie en customer journey analyses. Bij deze module word je zelf aan het werk gezet aan de hand van praktijkopdrachten, onderzoek en literatuur.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Informatiemiddagen: 15 en 22 augustus

Kom donderdag 15 en/of donderdag 22 augustus naar onze informatiemiddag in Utrecht. Je bent welkom van 15.30 - 16.30 uur.

Handig om te weten

Start 17 september 2019
Lesdata Dinsdagen (14.30 - 21.15 uur)
Studie-investering 15 uur per week (inclusief colleges)
Kosten € 3750 (vrij van btw)
Deelnemers 6-18
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering

Opleidingsinhoud

Bij de module Marketing Analytics ga je zelf aan de slag aan de hand van praktijkopdrachten, onderzoek en literatuur.

In het programma komen qua theorie en aan de hand van een doorlopende praktijkcase o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Cross-industry standard process for data mining
  • Introductie en overzicht van data analytics
  • Segmenteren en doelgroepen clusteren
  • Conversie-attributie
  • Churn predictie en customer lifetime value
  • Social Network Analysis
  • Customer Journey analyse
  • Product Recommendations

Tijdens de mastermodule krijg je klassikaal onderwijs met veel opdrachten door ervaren praktijkdocenten. Elke week wordt er gewerkt aan de doorlopende praktijkcase van een fictief bedrijf. Daarnaast werk je aan de casus voor je eigen bedrijf/werkgever. De eigen casus wordt aan het einde van de mastermodule beoordeeld tijdens een assessment, waarbij individueel vragen worden gesteld.

  • Je hebt de nieuwste kennis op het gebied van data-science binnen het marketing domein
  • Je bent in staat om data gedreven analyses te maken op allerlei verschillende marketing onderwerpen
  • Je kunt interventies adviseren voor segment-klant- en kanaalstrategie
  • Je bent in staat om interventies te adviseren voor klantbeleving en personalisatie

Docenten

De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.

Ludo Voorn RM

Directeur/eigenaar Marketing Transformers

Ludo behoort tot de commodore 64-generatie, en is sinds die tijd bovenmatig geïnteresseerd in computers & data. Via verschillende direct marketing-, & database marketing-functies ontwikkelde hij zich tot een registermarketeer met ruim 20 jaar ervaring (o.a. bij Travel Active, SNSbank, Vodafone, Zwitserleven, PostNL/Cendris). Hij is cum laude afgestudeerd Master of Marketing en van 2013 t/m
2017 stond hij in de top 100 van beste & meest inspirerende marketeers. Sinds 2018 is hij eigenaar van Marketing Transformers en helpt hij bedrijven op interim- en adviesbasis met vraagstukken op het vlak van marketingstrategie, transformatie en marketing analytics.

Hij geeft regelmatig gastcolleges, masterclasses en lezingen over marketingstrategie en martech.

Kevin van Kalkeren

Lead Data Consultant bij OnMarc

Kevin combineert een achtergrond in sociale psychologie met data science. Niet alleen kan hij dus moeilijke vragenstellen, maar hij kan ze ook nog gefundeerd beantwoorden. Zeker in marketing (analytics) gaat data over mensen en hun gedrag, en met zijn team bij OnMarc is hij dan ook dagelijks bezig de klant beter in kaart te brengen. Naast het verzamelen, integreren en analyseren van data voor grote financials en retailers, begeleidt Kevin ook studenten en geeft hij regelmatig (gast)colleges.

Toelating

Om de mastermodule Marketing Analytics te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig, plus minimaal twee jaar relevante werkervaring op hbo- of wo-niveau. Toelating vindt plaats op basis van je curriculum vitae en een intakegesprek.


Na deze opleiding

Met deze module op zak bezit je de nieuwste kennis op het gebied van marketing analytics en ben je in staat om (zelf) data gedreven analyses te maken, die jouw marketingadviezen en acties  onderbouwen. Tevens komt deze (praktijk)kennis van pas als je analisten, marktonderzoekers en/of bureau’s op dit vlak “ brieft” cq. inkoopt. Deze module kan ook een opstap zijn, indien je een carrière als marketing analist, marktonderzoeker, consumer insights manager of CRO-specialist ambieert.

Eén van de unieke kenmerken van deze mastermodule is dat zij onderdeel is van een de Master of Informatics Applied Data Science. De master is door de NVAO geaccrediteerd en daarmee ook internationaal erkend. Wil je je na de module verder ontwikkelen? Dan is een leergang of de master een logische vervolgstap.


Overige informatie

De mastermodule Marketing Analytics kost € 3750, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

NIMA Register Marketeers, Qualified Lecturers, Senior Marketing Professionals, Senior Digital Professionals en Senior Communication Professionals worden geacht jaarlijks PE-punten te behalen om daarmee aan te tonen dat zij werken aan hun persoonlijke ontwikkeling binnen het commerciële domein. Het behalen van deze punten is voorwaarde om de titel te mogen blijven gebruiken.

NIMA organiseert zelf ongeveer 130 events per jaar waarmee deze gecertificeerden punten kunnen halen, maar stelt via gedegen accreditatie ook externe organisatoren in de gelegenheid deze punten aan te bieden. De module Marketing Analytics voldoet aan de gestelde voorwaarden voor PE accreditatie door NIMA. Er worden 30 punten toegekend.

In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Wanneer je besluit na 1 mastermodule de post-hbo-opleiding te vervolgen dan is je investering: € 6.600 (totale investering post-hbo-opleiding € 10.350).

Mocht je besluiten na 1 mastermodule de master te vervolgen dan is je investering: € 17.750 en € 500 voor de studiereis (totale investering master € 21.500 exclusief studiereis).

Alle bedragen zijn vrij van btw en inclusief boeken en readers.

Hogeschool Utrecht organiseert geregeld 'De Master Spreekt...' events. In deze reeks vonden plaats:

De Master spreekt...

  • Over Enterprise Architectuur
  • Over Business modeling & EA
  • Over Business Rules Management
  • Over Lean Management
  • Over Business Case & Agile
  • Over Application Portfolio Management
  • Over Digitale Waardeketen
  • Over De toekomst (10 jarig congres Master the future)
  • Over Trends in Enterprise Architectuur
  • Over Business Models
  • Over Privacywet 2018
  • Over De 7 lessen in BPM
  • Over Lean Six Sigma en Data Science
  • Over Succesvolle digitale transformatie
  • Over Ethiek in de digitale wereld
  • Over Data Science

Blijf op de hoogte over het ICT Deeltijd Onderwijs van Hogeschool Utrecht en wat daarmee samenhangt en volg ons op LinkedIn. Hier kondigen wij ook onze “De Master Spreekt Events” aan.

Waarom Marketing Analytics bij de HU?

  • Stroom door naar een leergang of master

    Wil je na deze module verder studeren? Dan kun je doorstromen naar een leergang of de Master of Informatics.

  • Vergroot je netwerk

    Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Je ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert pas je meteen toe in je werk.

Persoonlijk advies

Mieke Braadbaart

Programmaleider

Certificering

De module Marketing Analytics voldoet aan de gestelde voorwaarden voor PE accreditatie door NIMA. Er worden 30 punten toegekend.

Interesse in de opleiding Marketing Analytics?