Klassenmanagement in de 21e eeuw

Het in goede banen leiden van de vele activiteiten van jou en je leerlingen kost veel tijd waardoor je vooral veel energie steekt in organisatie, orde en beheersbaarheid. Daardoor blijft er te weinig tijd over voor het stimuleren van leren.

Cursus Klassenmanagement in de 21e eeuw: studenten samen in overleg

Tijdens deze post-bachelorcursus ga je aan de slag met klassenmanagement en leer je hoe je van je klas een uitdagende stimulerende leeromgeving kunt maken.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Open avond 11 juni

Kom dinsdagavond 11 juni naar onze open avond in Utrecht. Je bent welkom tussen 18.00 en 21.00 uur.

Handig om te weten

Start September 2019
Lesdata Maandag van 18.30-21.30 uur: 23 september, 28 oktober en 2 december 2019, 6 januari, 27 januari, 2 maart, 6 april, 11 mei, 8 juni en 22 juni 2020.
Studie-investering Ongeveer 3,5 uur per week
Kosten € 995 (vrij van btw)
Deelnemers 15 - 25
Locatie Padualaan 97 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering (140 uur)

Opleidingsinhoud

Je leert minder bezig zijn met orde en meer met uitdagend onderwijs aanbieden. De theorie achter de lesmethode Kompas klassenmanagement wordt je helemaal duidelijk en je ontwikkelt methodes en activiteiten die leren in de klas weer leuk maken.

Bijeenkomst 1:
Introductie: Kompas klassenmanagement en introductie van de digitale leeromgeving.

Bijeenkomst 2:
Leer-Kracht als basis voor ritme in de klas en Ontwerpen van Leer-Kracht-instrument als meetlat voor klassenmanagement.

Bijeenkomst 3:
Voorbeeldig leren en Ontwerpen van voorbeeld vids/strips.

Bijeenkomst 4:
Leren (ook) met je lijf en het ontwerpen van voorbeeld voor ‘good practice’.

Bijeenkomst 5:
Leren de volgende (trap-)trede in je ontwikkeling te nemen en onderwijsontwerpen.

Bijeenkomst 6:
Introductie van analyse-matrix voor het leerklimaat in de klas (in de school) en Ontwerpen van voorbeeld voor ‘good practice’.

Bijeenkomst 7:
Samenwerken ten gunste van het klassenritme en Ontwerpen van voorbeeld voor ‘good practice’

Bijeenkomst 8:
Facetten van Instructiemethode, het multimediagebruik en onderwijsontwerpen.

Bijeenkomst 9:
Ruimte voor autonomie, relatie en competentie en Ontwerpen van voorbeeld voor ‘good practice’.

Bijeenkomst 10:
Kompas van klassenmanagement en Terugblik op de theorie.

Tijdens de bijeenkomsten staat de theorie Kompas van klassenmanagement centraal, maar je linkt deze methode meteen aan de praktijk. Je maakt ook veel gebruik van de digitale leeromgeving.

Per thema (bijeenkomst) wordt ter voorbereiding aan jou gevraagd om jouw persoonlijke leerdoel te formuleren. De aangeboden nieuwe kennis-inzichten werken als slijpsteen om aan deze doelen te werken in de periode op weg naar de volgende bijeenkomst.

Toelating

Om deel te nemen moet je werkzaam zijn als leraar in het primair onderwijs.

Docenten

Tjerk de Boer, Kerndocent post-bachelor module Bouwcoördinator PO/Teamleider VO | Hogeschool Utrecht

drs. Tjerk de Boer

Kerndocent

Tjerk de Boer is als opleider werkzaam aan Hogeschool Utrecht, voor post-hbo-opleidingen voor middenmanagement, kwaliteitszorg, klassenmanagement, kritisch denken, argumenteren en betogen, opleiding voor zij-instromende leraren, en opleidingen voor schoolopleiders. Sinds 2017 geeft dhr. de Boer trainingen over het concept ‘Begeleid Uitdagend Onderwijs’.

Tjerk werkte jarenlang in het basisonderwijs en was ook directeur in het basisonderwijs. Sinds 2008 werkt hij als opleider, trainer en adviseur aan Hogeschool Utrecht. Hij rondde de studie Onderwijskunde af.

Rob Gertsen, docent Theo Thijssen instituut  |  Hogeschool Utrecht

Rob Gertsen

Docent

Rob Gertsen is een voormalig leraar en directeur in het basisonderwijs en sinds 1999 werkzaam als opleider binnen bachelor- en masteropleidingen voor het leraarschap bij Hogeschool Utrecht.

Bijzondere aandachtsgebieden zijn duurzaam succesvol werkgedrag, veranderkunde en innovatiestrategieën en kritisch denken, argumenteren en betogen. Daarnaast doet Gertsen promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht naar moreel auteurschap.


Na deze opleiding

Na de cursus Klassenmanagement in de 21ste eeuw kun je weer lekker aan de slag met je leerlingen en weet je hoe je hen uitdagend onderwijs kunt bieden. Zo creëer je een inspirerende leeromgeving.


Overige informatie

De post-bachelorcursus kost € 895, vrij van btw.

Je mag deelnemen aan deze post-bachelorcursus als je de Pabo hebt afgerond en minstens één jaar in het basisonderwijs werkt.

Het traject kan ook worden afgenomen als incompany maatwerk traject . Voor een offerte daarvoor kan contact worden opgenomen met drs. Rob Gertsen.

Waarom Klassenmanagement in de 21e eeuw bij de HU?

  • Krijg begeleiding die werkt

    Jouw groei als student staat voorop, daarom steekt de HU veel tijd en energie in begeleiding en advies

  • Kom verder in je carrière

    De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

  • Docenten uit de praktijk

    De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak.

Direct contact

Tjerk de Boer, Kerndocent post-bachelor module Bouwcoördinator PO/Teamleider VO | Hogeschool Utrecht

drs. Tjerk de Boer

Kerndocent
Rob Gertsen, docent Theo Thijssen instituut  |  Hogeschool Utrecht

Rob Gertsen

Docent

De post-bacherlorcursus Klassemanagement in de 21ste eeuw is gevalideerd door:

 
Logo Register Leraar
Voorbeeld van een lessituatie

Interesse in de opleiding Klassenmanagement in de 21ste eeuw?