De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?

Kritisch denken is een cruciale vaardigheid om mee te komen in onze complexe, multimediale samenleving. Leraren kunnen daarbij als rolmodel dienen voor hun leerlingen. De module "De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?" biedt leraren handvatten hiervoor.

Cursus Kinderen leren denken; hoe doe je dat in de klas: studenten in een voorbeeld van een lessituatie

Feiten moeten kloppen, maar nadenken over feiten en meningen is minstens zo belangrijk. Hoe beargumenteer je een standpunt op een correcte manier en hoe maak je je leerlingen daar scherp op? De post-bachelormodule 'De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?' leidt leraren op om kinderen van 4 tot 14 jaar de basale denkvaardigheden voor vandaag én morgen te kunnen introduceren, te laten oefenen en toe te passen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Open avond 21 april

Kom dinsdagavond 21 april naar onze open avond in Utrecht. Je bent welkom tussen 18.00 en 21.00 uur.

Handig om te weten

Start September 2019
Lesdata Maandag 16.30 - 20.30 uur Data 2019: maandag 9, 30 september, 28 oktober, 25 november, 16 december Data 2020: maandag 20 januari, 10 februari. 16 maart, 20 april, 25 mei
Studie-investering 3,5 uur per week (inclusief colleges), over een heel cursusjaar
Kosten € 995 (vrij van btw)
Deelnemers 12 - 25
Locatie Padualaan 97 Utrecht
Diploma Certificaat

Opleidingsinhoud

De opleiding bestaat uit een basiscursus en een online verdiepingsmodule. De basismodule is ontwikkeld rond drie hoofdlijnen: het persoonlijk denken van leerlingen en leraren, de dialoog van denken en het vormgeven van je gedachten.

Bekijk de modules

De basiscursus bestaat uit:

  • Tien bijeenkomsten van vier uur: theorie en praktijkoefeningen met betrekking op de leerlingen van de eigen klas of school.
  • Vier facultatieve webinars (via Skype) van één uur: ondersteuning om lessen uit te werken, werkopdrachten en "good practices" te ontwikkelen.
  • Tien praktijksessies: deelnemers maken, al dan niet samen met mede-cursisten, onderwijsmateriaal voor in de klas. Het ontwerpen, uitproberen, reflecteren, feedback vragen en bijstellen van het ontwerp tot een good practice is een belangrijk onderdeel van de basiscursus. In de verdiepingsmodule kunnen de eerste tien lessen verder worden uitgebreid tot een ‘leerplan’ om wekelijks aandacht te besteden aan ‘leren denken'.
  • Facultatieve online feedback van de opleider en de collega-deelnemers.

De methodiek 'Kritisch denken met Rationale' is op basis van langdurig onderzoek ontwikkeld aan de Universiteit van Melbourne. In 2007 is de methodiek in Nederland geïntroduceerd door Stichting Kritisch Denken en in 2008 bekroond met de Zilveren Innovatieprijs van de HBO-raad.

Toelating

Leraren en leidinggevenden uit het primair en voortgezet onderwijs met minimaal een afgeronde hbo-bachelor lerarenopleiding en ervaring in de schoolpraktijk.


Docenten

De docenten zijn ervaren professionals in het onderwijs en wetenschap.

Rob Gertsen, docent Theo Thijssen instituut  |  Hogeschool Utrecht

Rob Gertsen

Docent

Rob Gertsen is een voormalig leraar en directeur in het basisonderwijs en sinds 1999 werkzaam als opleider binnen bachelor- en masteropleidingen voor het leraarschap bij Hogeschool Utrecht.

Bijzondere aandachtsgebieden zijn duurzaam succesvol werkgedrag, veranderkunde en innovatiestrategieën en kritisch denken, argumenteren en betogen. Daarnaast doet Gertsen promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht naar moreel auteurschap.

Tjerk de Boer, Kerndocent post-bachelor module Bouwcoördinator PO/Teamleider VO | Hogeschool Utrecht

drs. Tjerk de Boer

Kerndocent

Tjerk de Boer is als opleider werkzaam aan Hogeschool Utrecht, voor post-hbo-opleidingen voor middenmanagement, kwaliteitszorg, klassenmanagement, kritisch denken, argumenteren en betogen, opleiding voor zij-instromende leraren, en opleidingen voor schoolopleiders. Sinds 2017 geeft dhr. de Boer trainingen over het concept ‘Begeleid Uitdagend Onderwijs’.

Tjerk werkte jarenlang in het basisonderwijs en was ook directeur in het basisonderwijs. Sinds 2008 werkt hij als opleider, trainer en adviseur aan Hogeschool Utrecht. Hij rondde de studie Onderwijskunde af.


Na deze opleiding

Na deze cursus ben je specialist op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren in het primair onderwijs.


Overige informatie

De post-bachelormodule 'De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?' kost € 995, vrij van btw. Dit bedrag is inclusief software en exclusief boeken.

Waarom de module "De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?" bij de HU?

  • 21ste-eeuwse skills in praktijk

    In deze post-bachelormodule leer je leerlingen kritisch denken in een tijd van nepnieuws, internettrollen, filterbubbels en alternatieve feiten.

  • Uniek in accreditatie

    Deze opleiding is als enige door de Stichting Post hbo (CPION) geaccrediteerd op het gebied van kritisch denken.

Direct contact

Rob Gertsen, docent Theo Thijssen instituut  |  Hogeschool Utrecht

Rob Gertsen

Docent
Tjerk de Boer, Kerndocent post-bachelor module Bouwcoördinator PO/Teamleider VO | Hogeschool Utrecht

drs. Tjerk de Boer

Kerndocent
Interesse in de opleiding De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?

Interesse in de opleiding De Kenniscoach: Hoe leer ik kinderen onderzoekend en kritisch te denken?

Vragen over de opleiding?