Kenniswerker: Perspectieven op gedrag

In de mastermodule Kenniswerker: Perspectieven op Gedrag is er, naast het (curatief) reageren op ongewenst gedrag van lerenden, aandacht voor verschillende niveaus van preventie. Gedrag ontstaat en bestaat altijd in een context. Afhankelijk van het gekozen perspectief kan gedrag op verschillende wijzen betekenis krijgen.

Studenten bespreken een opdracht

Gedrag wordt vanuit ontwikkelingspsychologisch, groepsdynamisch, filosofisch/ethisch, sociologisch en historisch perspectief belicht om het eigen handelen op school bewust te kunnen onderbouwen en waar nodig uit te breiden.

Handig om te weten

Start Variabel (afhankelijk van lesplaats)
Lesdata

- Online: maandag 14-11, 28-11, 12-12 (2022) en 09-01 (2023) van 19.30u tot 20.30u en donderdag 17-11, 01-12, 15-12 (2022) en 12-01 (2023)van 19.30u tot 20.30u

- Utrecht (dag): donderdag 10-11, 17-11, 01-12, 15-12 (2022) en 19-01 (2023) van 09.00u tot 16.00u

- Utrecht (avond): dinsdag 8-11, 15-11, 22-11, 29-11, 13-12 (2022) en 10-01, 17-01, 24-01 (2023) van 17.30u tot 21.00u

- Amsterdam (avond): donderdag 10-11, 17-11, 24-11, 01-12, 15-12 (2022) en 12-01, 19-01, 26-01 (2023) van 17.30u tot 21.00u

- Den Haag (avond): woensdag 09-11, 16-11, 23-11, 30-11, 14-12 (2022) en 11-01, 18-01, 25-01 (2023) van 17.30u tot 21.00u

- Rotterdam (avond): woensdag 09-11, 16-11, 23-11, 30-11, 14-12 (2022) en 11-01, 18-01, 25-01 (2023) van 17.30u tot 21.00u

Studie-investering De totale studiebelasting is 280 uur
Kosten € 1380 (vrij van btw)
Locatie Jan Tooropstraat 136 Amsterdam , Posthumalaan 90 Rotterdam , Padualaan 97 Utrecht , Johanna Westerdijkplein 75 Den Haag , Online
Diploma Certificaat met de studie-investering (280 uur)

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

Werk je in het onderwijs en wil je inzetten op het voorkomen van gedragsproblemen of het begeleiden van leerlingen met gedragsproblemen? Dan is kennis van preventief handelen en de verschillende benaderingen van gedragsproblemen een waardevolle basis voor jouw handelen in de klas. In deze mastermodule is er, naast het (curatief) reageren op ongewenst gedrag van lerenden, aandacht voor verschillende niveaus van preventie.

Afhankelijk van het gekozen perspectief kan gedrag op verschillende wijzen betekenis krijgen. Gedrag wordt vanuit ontwikkelingspsychologisch, groepsdynamisch, filosofisch/ethisch, sociologisch en historisch perspectief belicht om het eigen handelen op school bewust te kunnen onderbouwen en waar nodig uit te breiden. In deze module verdiept u zich in de volgende onderwerpen: het preventiedenken, verschillende benaderingswijzen van gedrag en de gedragsfunctieanalyse (GFA),het welzijn van leerlingen in hun ontwikkeling, het sociologisch perspectief en de groepsdynamica, de executieve en cognitieve functies en het mediërend leren.

  • Het preventiedenken: de preventiepiramide, positive education, denken in kansen en mogelijkheden/handelingsgericht werken.
  • Verschillende benaderingswijzen van gedrag en de gedragsfunctieanalyse (GFA): invalshoeken met betrekking tot gedragsverandering, gedragsfunctieanalyse, medisch en sociaal denken.
  • Het welzijn van leerlingen in hun ontwikkeling: ontwikkelingspsychologie, SEL en gespreksvoering.
  • Het sociologisch perspectief en de groepsdynamica: sociaal constructivisme groepsdynamica en diversiteit.
  • De cognitieve functies: de relatie tussen executieve en cognitieve functies en het mediërend leren.

Deze cursus bevat een afwisseling van onderwijsvormen. Je kunt hierbij denken aan klassikale informatieoverdracht, werken in een blended leeromgeving en werkgroepen. Blended learning is een didactisch concept dat leren in de klas, op de werkplek, in leerteams, individueel en digitaal combineert. Zo kun jij onderwijs veel flexibeler volgen.

Data: week 46, 47, 48, 50, 2, 3 en 4 

Locatie Lesdag Tijden
Utrecht maandag 17.30-21.00 uur
Amsterdam dinsdag 17.00-20.30 uur
Rotterdam dinsdag 18.00-21.30 uur

* bij voldoende aanmeldingen.

Informeer altijd eerst even op de lesplaats: utrecht.seminarium@hu.nl, amsterdam.seminarium@hu.nl, rotterdam.seminarium@hu.nl.

  • Eindkwalificaties die betrekking hebben op het werken met en voor leerlingen, met aandacht voor leer- en leefomgeving, begeleiding van leerlingen, de leraar als persoon.
  • Eindkwalificaties die betrekking hebben op het werken in en voor de organisatie, met aandacht voor schoolontwikkeling, begeleiding van collega's, kenniscirculatie, de leraar als participant in de verandering.
  • Eindkwalificaties die betrekking hebben op het professioneel handelen en beroepsontwikkeling, met aandacht voor een onderzoekende houding, maatschappelijk besef, reflectie en ontwikkeling.

Deze mastermodule kun je niet alleen volgen op een van onze locaties, we bieden ook een incompany-variant van deze cursus aan. Dat betekent dat we bij jouw op school de cursus komen geven of op een andere locatie bij jou in de buurt.

Toelating

De mastermodule Kenniswerker: Perspectieven op Gedrag is bedoeld voor leraren in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt deze opleiding volgen als je een bachelordiploma hebt.

Docenten

De docenten hebben hun sporen verdiend in de onderwijspraktijk én een specialistische opleiding gevolgd op academisch niveau. Deze combinatie zorgt ervoor dat onze mastermodule optimaal aansluit op de praktijk van vandaag de dag.

Na deze opleiding

Na de mastermodule Kenniswerker: Perspectieven op Gedrag krijg je een certificaat van Hogeschool Utrecht.

  • Je kunt werken met en voor leerlingen, met aandacht voor leer- en leefomgeving en begeleiding.
  • Je kunt werken met aandacht voor schoolontwikkeling, begeleiding van collega's, kenniscirculatie, en je ziet jezelf als participant in de verandering.
  • Je hebt je een onderzoekende houding eigen gemaakt en je maatschappelijk besef en reflectie vergroot.

Heb je na deze module de smaak te pakken? Studeer dan verder voor je mastertitel, bijvoorbeeld met de Master Educational Needs in deeltijd. Deze opleiding is in nauwe samenwerking met de praktijk ontwikkeld.

Overige informatie

Je kunt de cursus afronden met een toets. Als je voor deze toets een voldoende beoordeling ontvangt van een examinator van de opleiding, ontvang je een certificaat met de studie-investering (280 uur). Als je de cursus volgt, zonder dat je deze met een (voldoende) toets afrondt, kun je een bewijs van deelname (120 uur) ontvangen.

De mastermodule Kenniswerker: Perspectieven op Gedrag kost € 1390, vrij van btw.

Jouw praktijk staat centraal in deze module. Je kunt eigen cases inbrengen en wat je leert meteen inzetten op je werk.

Deze module maakt deel uit van een volledige masteropleiding. Bachelor- en mastermodules kun je los volgen of zelf stapelen tot een degree-opleiding. In het laatste geval tellen de studiepunten van deze module mee voor het behalen van een officieel diploma.

Waarom Kenniswerker: Perspectieven op gedrag bij de HU?

  • Krijg les van onderwijsexperts

    We hebben jarenlang kennis en ervaring opgedaan met vraagstukken op het gebied van leren, gedrag en begeleiden in het onderwijs.

  • Volg een praktijkgerichte cursus

    Wij geven je handvatten en nieuwe ideeën die je de volgende dag meteen al in praktijk kan brengen.

  • Bij jou op locatie

    Onze incompany-opleidingen geven we bij jou op locatie of bij jou in de buurt. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Deze opleiding is gecertificeerd door:

De mastermodule Kenniswerker: Perspectieven op Gedrag is onderdeel van de door het NVAO geaccrediteerde Master Educational Needs.

Deze opleiding is ook onderdeel van:

Interieur HU Bibliotheek, Padualaan 99

Interesse in de opleiding Kenniswerker: Perspectieven op gedrag?