Gesprekken in school

In school worden veel gesprekken gevoerd. Die veelal te lang zijn en niet altijd het juiste resultaat opleveren. In deze trainingscursus leert u vanuit één systematiek verschillende gesprekstypen aan. In deze trainingscursus hanteren we drie trainingsactiviteiten: oefenen, reflecteren en abstraheren. Een zeven typen gesprekken worden verduidelijkt, geoefend en getraind.

Gesprekken in school: studenten in overleg

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Open avond 11 juni

Kom dinsdagavond 11 juni naar onze open avond in Utrecht. Je bent welkom tussen 18.00 en 21.00 uur.

Handig om te weten

Start 16 september 2019
Lesdata 16 september, 7 oktober, 11 november en 9 december 2019, 13 januari, 3 februari en 9 maart 2020
Studie-investering 4 uur per maand (inclusief colleges)
Kosten € 850 (vrij van btw)
Deelnemers 11 - 20
Locatie Padualaan 97 Utrecht, Incompany
Diploma Bewijs van deelname

Opleidingsinhoud

De trainingscursus bestaat uit twee delen gericht op:

  • Deel A: Gesprekken met volwassenen
  • Deel B: Gesprekken met kinderen

In deel A van de cursus trainen we de volgende gesprekssituaties:

  • U wilt iemand informatie verstrekken over de voortgang ( van bijvoorbeeld de ontwikkeling van een leerling, de voortgang van een afgesproken programma) zodat die zich beter een beeld van iets kan vormen, of beter kan beslissen. Daarvoor is het voortgangsgesprek (mededelend gesprek).
  • U wilt op een correcte wijze iemand slecht nieuws brengen. Daarvoor is het slecht-nieuwsgesprek.
  • U wilt op een correcte wijze met iemand een gesprek voeren die een klacht heeft. Deze klacht heeft te maken met (de handelwijze in) de organisatie waarvoor u werkt. Daarvoor is het klachtengesprek.
  • U wilt iemand kritiek geven en tot effectieve, duidelijke afspraken komen over gedragsverandering van de ander. Daarvoor is het kritiekgesprek.
  • U wilt een tegenstelling oplossen over de verdeling van beperkte middelen of mogelijkheden. Deze tegenstelling hebt u met iemand die van u afhankelijk is én waar u afhankelijk van bent. Daarvoor is het onderhandelingsgesprek.

In deel B van de cursus trainen we de volgende gesprekssituaties:

  • U wilt een leerling informatie verstrekken over de voortgang van zijn leer-ontwikkeling zodat die zich beter een beeld kan vormen van wat er van hem/haar verwacht wordt en hoe u als leraar daar tegenaan kijkt. Daarvoor is het kind-voortgangsgesprek.
  • U wilt een leerling helpen met het oplossen van een probleem dat emotioneel van aard is. Daarvoor is het emotioneel adviesgesprek.

Docenten

De colleges worden voor een groot deel verzorgd door (gast)docenten uit het bedrijfsleven. Hierdoor sluit de inhoud steeds naadloos aan op de (complexe) vraagstukken uit de hedendaagse markt. Inhoudelijk is de opleiding nauw verbonden met de lectoren van Hogeschool Utrecht in het betreffende onderzoeksgebied en mede daardoor van hoog niveau.

Rob Gertsen, docent Theo Thijssen instituut  |  Hogeschool Utrecht

Rob Gertsen

Onderwijskundig leidinggevende

Drs. Rob Gertsen is een voormalig leraar en directeur in het basisonderwijs en sinds 1999 werkzaam als opleider binnen bachelor- en masteropleidingen voor het leraarschap bij Hogeschool Utrecht.

Als pedagoog en onderwijskundige heeft hij de volgende bijzondere aandachtsgebieden:  duurzaam succesvol werkgedrag, veranderkunde en innovatiestrategieën, kritisch denken, argumenteren en betogen. Daarnaast doet hij promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht naar moreel auteurschap.

Tjerk de Boer, Kerndocent post-bachelor module Bouwcoördinator PO/Teamleider VO | Hogeschool Utrecht

drs. Tjerk de Boer

Kerndocent

Tjerk de Boer is als opleider werkzaam aan Hogeschool Utrecht, voor post-hbo-opleidingen voor middenmanagement, kwaliteitszorg, klassenmanagement, kritisch denken, argumenteren en betogen, opleiding voor zij-instromende leraren, en opleidingen voor schoolopleiders. Sinds 2017 geeft dhr. de Boer trainingen over het concept ‘Begeleid Uitdagend Onderwijs’.

Tjerk werkte jarenlang in het basisonderwijs en was ook directeur in het basisonderwijs. Sinds 2008 werkt hij als opleider, trainer en adviseur aan Hogeschool Utrecht. Hij rondde de studie Onderwijskunde af.

Toelating

Om de post-bachelorcursus Gesprekken in school te volgen moet je werkzaam zijn in het po of vo.


Na deze opleiding

Na deze cursus ontvang je een bewijs van deelname van Centrum Theo Thijssen van Hogeschool Utrecht.

Je weet 7 gespreksvormen te onderscheiden en toe te passen:

  • het voortgangsgesprek (mededelend gesprek)
  • het slecht-nieuwsgesprek
  • het klachtengesprek
  • het kritiekgesprek
  • het onderhandelingsgesprek
  • het kind-voortgangsgesprek
  • het emotioneel adviesgesprek

Overige informatie

De post-bachelorcursus Gesprekken in school kost € 850, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

In de module zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Om een wisselwerking te creëren tussen het toepassen van de verworven kennis in de praktijk en de inbreng van je kennis en ervaring tijdens de lessen, dien je een relevante werkplek te hebben.

Waarom de post-bachelorcursus Gesprekken in school bij de HU?

  • Kom verder in je carrière

    De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

  • Docenten uit de praktijk

    De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak.

  • Krijg begeleiding die werkt

    Jouw groei als student staat voorop, daarom steekt de HU veel tijd en energie in begeleiding en advies.

Direct contact

Rob Gertsen, docent Theo Thijssen instituut  |  Hogeschool Utrecht

Rob Gertsen

Onderwijskundig leidinggevende

Irene Tammer

Office manager (aanwezig op maandag en dinsdag)
Padualaan 97, Utrecht Science Park

Interesse in de opleiding Gesprekken in school?